Recenze: autokamera Mio MiVue 935W
Mio MiVue 935W je cenově dostupná autokamera, která boduje slušnou kvalitou záznamu, přehledným ovládáním a moderními funkcemi, jako je podpora kodeku H.265. Přestože některé prvky konstrukce a příslušenství odrážejí její nižší cenu, pro běžné uživatele představuje výhodnou volbu. Je ideální pro ty, kdo hledají základní kameru s rozumným výkonem a funkcemi, ale nevadí jim některé kompromisy v konstrukci a výbavě.
Nejčastější dotazy a odpovědi
V základním balení není, lze ale dokoupit. Jde o model Mio MiVue E60.
Ve výchozím rozlišení asi 152 MB. Na kartu s kapacitou 64 GB se tedy vejde asi 7,2 hodin záznamu.
K dispozici je čeština, němčina, francouzština, nizozemština, polština, angličtina a ruština. Maďarština v době testování chyběla.
Balení a příslušenství
Autokamera Mio MiVue 935W je typickým zástupcem nižší třídy, čemuž odpovídá nejen cena, ale také přibalené příslušenství. V krabici proto kromě kamery a držáku najdete pouze:
- napájecí adaptér do 12V zapalovače (s délkou kabelu 3,5 m),
- 2× ochrannou fólii na sklo,
- uživatelský manuál.
Balení nenabízí ani náhradní lepicí platformu, ani nástroj pro instalaci kabelu a chybí i druhý kabel. Jelikož je kabel napevno spojený s napájecím adaptérem, uvítal bych běžný USB kabel. Ten by se hodil pro napájení z běžného USB konektoru.
V balení se samozřejmě nenachází ani zadní kamera, je však možné ji zakoupit samostatně. Jde o model Mio MiVue E60 a v době psaní recenze vyjde asi na 1 700 Kč. Při výběru zkontrolujte, že jde opravdu o tento typ, výrobce má v nabídce další dvě zadní kamery, které ale nejsou s tímto modelem kompatibilní. Zadní kamera se k té hlavní připojuje pomocí druhého konektoru miniUSB.
Technické parametry
Autokamera Mio MiVue 935W umí zaznamenávat video v rozlišení 4K, a to při snímkové frekvenci 30 FPS. Vzhledem k ceně je pravděpodobné, že jde pouze o přepočtené video z nižšího nativního rozlišení snímače. Vedle toho je možné snížit rozlišení záznamu i na 1440p v obou snímkových frekvencích 30 a 60 FPS. Zajímavostí je, že možnost nahrávat ve standardním Full HD zcela chybí.
Mezi dalšími parametry určitě potěší podpora moderního kodeku H.265 (HEVC), který je výrazně úspornější. Starší H.264 je stále některými autokamerami používán, ale nedoporučujeme jej.
Parametr | Hodnota |
---|---|
Maximální rozlišení | 3 840 × 2 160 px |
Maximální snímková frekvence | 60 FPS (při 1440p) |
Formát videa | H.265 |
Úhel záběru | 140° |
Úhlopříčka displeje | 2,7“ (panel typu IPS) |
Provozní teplota | -10 C°–50 C° |
Konektivita | microSD, miniUSB, Wi-Fi |
Mikrofon | ano |
Maximální kapacita paměťové karty | 256 GB |
Rozměry | 77 × 63 × 41 mm |
Objektiv má úhel snímání 140°, což lze označit za zlatou střední cestu mezi autokamerami. Při menším úhlu už by nemusel obraz pokrývat kompletní dění před automobilem a naopak širších 160° výrazně deformuje obraz typickou soudkovitostí.
Z parametrů se hodí vypíchnout i použitý IPS panel, který nebývá v této cenové kategorii samozřejmostí. Je ale důležitý především kvůli čitelnosti displeje z bočního úhlu, která je u autokamer kritická. U kamer s panelem typu TN dochází k výraznému zkreslení obrazu při pohledu z boku a zhoršení čitelnosti.
Ergonomie s plastovým držákem
Pokud bych měl najít jednu vlastnost, na které je nejvíc patrná nízká cena, pak to bude jednoznačně držák pro uchycení na čelní sklo. Jde o triviální nasunovací řešení, kdy jsou všechny komponenty plastové. Držák je vybaven kloubem, který umožňuje nastavit kameru ve všech směrech a nastavit ideální úhel na sklopených i svislých čelních sklech.
Protože ale kloub klade při pohybu výrazný odpor, právě jeho zúžený krček bych označil za nejproblematičtější místo, které může při takovém namáhání prasknout. Pokud ale nebudete s kamerou častěji manipulovat, nemusí jít o zásadní problém. V opačném případě můžete sáhnout po dostupném alternativním držáku s přísavkou, který výrobce prodává. U něj je ale potřeba myslet na správné umístění kamery tak, aby odpovídalo platné legislativě. O pravidlech si přečtěte v samostatném článku o umístění autokamery.
Držák je kompletně plastový a pro častou manipulaci s kamerou není stavěn. I proto lze dokoupit držák s přísavkou.
Dobrému ovládání pomáhá jak velký displej, tak rozměrná tlačítka umístěná pod ním . I když není displej dotykový, samotné rozhraní kamery se ovládá velmi pohodlně. V kontextu ceny nepřekvapí ani hrubé rozlišení displeje (nespecifikované), které nevadí při listování nabídkami, ale výrazně ovlivní kvalitu přehrávaných videí. Mnohem pohodlnější tak bude sledování záznamů v mobilní aplikaci nebo po stažení do počítače.
Instalace jen do 12V zásuvky
Instalace autokamery Mio MiVue 935W bude záležet na výbavě automobilu - především dostupných napájecích konektorů. Jak vyplývá z dodávaného adaptéru, výrobce počítá pouze s napájením z 12V zásuvky zapalovače. Pokud vám v automobilu nechybí a nebude vadit, že ji autokamera obsadí, nebude potřeba dalších investic. V takovém případě na vás čeká především skrývání kabelu pod interiérové čalounění ve vozidle, k čemuž se může hodit třeba stará platební karta nebo libovolná plastová špachtle. Při vedení kabelu z kamery se může hodit výřez na kabel přímo na držáku.
Naopak v případě, kdy budete chtít kameru napájet přímo z USB konektoru, budete si muset obstarat potřebný kabel. V našem případě to byl velmi krátký kabel s konektorem USB-C na jedné straně a miniUSB na straně druhé. Ten posloužil pro připojení autokamery do napájecího konektoru USB-C, který se v Octavii 4. generace nachází u zpětného zrcátka. Snadněji se bude hledat kabel s běžným konektorem USB-A, byť je třeba myslet na dostatečnou délku alespoň 3 metrů.
Nevyužijete-li adaptér s pevným kabelem, běžný USB kabel budete muset dokoupit.
Rychlé lokalizované menu
Při testování mě příjemně překvapilo rozhraní kamery – a to jak jeho rychlostí, tak kompletní lokalizací. K žádným prodlevám nedochází při listování nabídkami ani při otvírání dalších podnabídek. Rovněž načtení všech náhledů pořízených videí je velmi rychlé (samozřejmě při použití rychlé karty).
Lokalizaci může ocenit velká spousta uživatelů, kteří angličtině či jiné alternativě neholdují. Ne všechny kamery na tuzemském trhu jsou překladem rozhraní vybaveny.
Pro ovládání menu slouží čtveřice tlačítek pod displejem, kdy pro potvrzení akcí nebo otevření podkategorie slouží to největší, zvýrazněné červenou barvou. Díky přehlednému členění menu je vše intuitivní a v nabídkách se pravděpodobně velmi rychle zorientuje každý.
Samotné nastavení kamery potom nabízí několik možností, které u konkurence nejsou samozřejmostí, já je ale vidím v menu rád. Jde například o možnost snížit hlasitost, nebo zcela vypnout zvuky tlačítek nebo nastavení pohotovostního režimu displeje. Ten může být zapnutý v průběhu celé jízdy, anebo se může po stanoveném času (10 sekund, 1-3 minuty) zcela vypnout. Osobně nepoužívám u autokamery žádnou z funkcí vyžadující zapnutý displej, a tak jej nechávám vypínat.
Funkce
V kontextu ceny, za kterou je možné Mio MiVue 935W pořídit, lze nabídku funkcí označit za nadstandardní. Byť některé nepovažuji za zcela podstatné, nejednomu uživateli se mohou hodit.
Tlačítko pro uzamknutí videa
Naopak za jednu z nejpodstatnějších funkcí autokamery považuji fyzické tlačítko pro rychlé uzamknutí aktuálního záznamu. To slouží pro ochranu segmentu videa, před smazáním při záznamu ve smyčce. Při tom jsou po zaplnění paměťové karty postupně mazána nejstarší videa a nahrazovány aktuálními. Mio naštěstí vsadilo na nejlepší možné řešení a velké červené tlačítko má při aktivním záznamu právě tuto funkci.
Tlačítko pro uzamknutí videa je odděleno barevně i velikostí. Snadno se k němu dostanete i poslepu.
GPS pro radary
Přijímač GPS signálu slouží především pro záznam rychlosti či ukládání aktuální polohy. Tu ale kamera používá také pro varování před rychlostními radary. Pokud se přiblížíte do blízkosti některého z nich, kamera vás upozorní buď hlasově, nebo zvukovým signálem. Stejně jako píšeme v dalších recenzích autokamer, nepovažujeme toto řešení za spolehlivé. Stojí a padá na aktuální databázi radarů, kterou musí aktualizovat výrobce i uživatel.
To je možné provést jedním kliknutím v aplikaci. Problémem je, že během půlročního testování nedošlo k jediné aktualizaci této databáze. Postupem času se tak stává neaktuální a čím dál méně spolehlivou. Lepším řešením bude libovolná moderní navigační aplikace v telefonu. Ta navíc zajistí upozornění ve státech, kde to autokamera neumožňuje – v Rakousku, Francii, Německu, Švýcarsku a Turecku.
Napájecí superkondenzátor
Autokamera Mio MiVue 935W je vybavena superkondenzátorem, který je určen k napájení v případě vypnutí primárního zdroje (adaptéru) – při odstavení vozidla či havárii. Kondenzátor však vydrží napájet kameru jen po velmi krátkou dobu do jedné sekundy, poté se vypíná. Je určen pouze pro uložení posledního segmentu videa a korektní vypnutí kamery. V žádném případě nemůže kameru napájet po několik minut jako je tomu u modelů s běžnou Li-ion baterií.
Výrobci superkondenzátory používají především kvůli ceně. Zároveň je ale jejich výhodou i vyšší pracovní rozsah teplot, kdy si poradí s teplotami hluboko pod bodem mrazu až do šedesáti stupňů v přehřátém automobilu. Kamery s běžnými akumulátory je třeba v zimě a při vysokých teplotách brát z auta domů. U kamer s kondenzátory to sice není nutné, v těch nejvyšších letních teplotách ale už mohou trpět i další komponenty jako je displej. Bude tak vhodné je alespoň umístit do přihrádky mimo přímé slunce.
Parkovací režim
Z použití kondenzátoru tedy vyplývá, že parkovací režim bude vyžadovat automobil s neustále napájenou 12V zásuvkou, případně tzv. hard-wire sadu. Ta umožní napájet kameru přímo z pojistkové skříňky. Obdobně jako u dalších kamer se mi osvědčilo nastavit nízkou citlivost G-senzoru (akcelerometru), který se stará o spuštění záznamu na parkovišti. V opačném případě se může kamera spouštět velmi často i bez zjevné příčiny pouze nepatrným pohybem.
Aplikace pro telefon i počítač
Předností autokamer Mio je dodávaná mobilní aplikace. Zatímco u dalších výrobců se často musíme spokojit s aplikacemi generického čínského původu, Mio má vlastní aplikaci MiVue Pro. Je přehledná, nabízí živý náhled z kamery i rychlé přehrávání záznamů. V konfiguraci lze nastavit všechny parametry, a to včetně nadstandardních možností jako je výše zmíněná aktualizace databáze radarů.
V případě, kdy preferujete prohlížení záznamů na velkém displeji, přijde vhod desktopová aplikace. Ta vedle běžného přehrávače umí videa spárovat i s mapou, na které se zobrazuje poloha vozidla v okamžik záznamu.
Kvalita záznamu
Obrazové vlastnosti kamery mě v kontextu ceny pozitivně překvapily. Především při denním záznamu vynikne solidní dynamický rozsah snímače, kdy nemá tendenci k přepalům ani výraznějšímu slévání tmavých ploch. Ve srovnání s dražšími kamerami tady chybí ještě lepší ostrost a rychlejší reakce na změnu světelných podmínek. Při přejezdech mezi tmou a světlem (typicky výjezd z tunelu) je expozice upravena pomaleji než u dražší konkurence.
U nočního záznamu chválím především odvahu k vyšší expozici. Ta sice způsobí v obrazu patrný šum, zároveň ale není obraz tak podexponovaný, jako se velmi často děje u dalších kamer. V obrazu tak zůstává dostatek detailů, byť noční čtení registračních značek už může být problémem. Pro tyto případy je vhodnější zvolit vyšší snímkovou frekvenci 60 FPS, což obnáší snížení rozlišení na 1440p. Existuje však vyšší šance, že bude alespoň jeden snímek čitelný.
Pro koho je určena?
Autokamera Mio MiVue 935W nabízí solidní poměr ceny a výkonu s překvapivě dobrou kvalitu záznamu. Denní záznam vyniká dynamickým rozsahem, noční záznam pak detailností, i když za cenu většího šumu. Podpora kodeku H.265 zajišťuje úsporu místa na paměťové kartě, zatímco IPS displej se postará o skvělou čitelnost. Intuitivní ovládání doplňuje přehledné rozhraní v češtině, fyzické tlačítko pro uzamčení videa a mobilní i desktopová aplikace, které usnadňují správu záznamů a nastavení.
Mezi slabiny patří plastový držák, který není vhodný pro častou manipulaci, a omezené příslušenství v balení, kde chybí například běžný USB kabel. Parkovací režim vyžaduje další investice, jako je hard-wire sada (pokud není zásuvka napájena neustále), a databáze radarů ztrácí aktuálnost kvůli chybějícím aktualizacím. Přesto je Mio MiVue 935W ideální pro nenáročné uživatele, kteří hledají základní model s dobrými funkcemi za přijatelnou cenu. Hodí se pro ty, kdo chtějí spolehlivý záznam z cest a nepotřebují špičkové zpracování nebo rozsáhlé příslušenství. Díky jednoduchému ovládání a českému menu je vhodná i pro technicky méně zdatné řidiče.
Recenze: autokamera Mio MiVue 935W
-
Kvalita záznamu
-
Funkce
-
Ovládání
-
Instalace a ergonomie
Autokamera s výborným poměrem ceny a kvality.
Mio MiVue 935W je cenově dostupná autokamera, která boduje slušnou kvalitou záznamu, přehledným ovládáním a moderními funkcemi, jako je podpora kodeku H.265. Přestože některé prvky konstrukce a příslušenství odrážejí její nižší cenu, pro běžné uživatele představuje výhodnou volbu. Je ideální pro ty, kdo hledají základní kameru s rozumným výkonem a funkcemi, ale nevadí jim některé kompromisy v konstrukci a výbavě.
Klady
- Kvalita záznamu v kontextu ceny
- Intuitivní rozhraní v češtině
- Povedená mobilní aplikace
- Nízká cena
Zápory
- Horší kvalita plastového držáku
- Omezené příslušenství v balení