Recenze: autokamera Navitel R980 4K
Navitel R980 4K je povedenou autokamerou, která v prvé řadě zaujme méně tradiční instalací s přísavkou. Vedle toho nabízí i velký displej a solidní kvalitu záznamu ve dne. Naopak v noci patří spíše k podprůměru. Naopak konfigurační aplikace se povedla. Díky držáku s magnety ji budete moci snadno a často sundávat.
Nejčastější dotazy a odpovědi
Nemá a ani nelze připojit kvůli absenci druhého konektoru.
Ve výchozím rozlišení 4K asi 200 MB. Na kartu s kapacitou 64 GB se tedy vejde asi 5,5 hodin videa.
Nemá, je třeba spoléhat na softwarové tlačítko.
Balení a příslušenství
Příjemné překvapení se u kamery Navitel koná už při vybalení dodávaného příslušenství. Vedle standardních součástí krabice je totiž přibalena i čtečka paměťových karet. Tu najdeme jen u zlomku autokamer a jde tak o jednoznačné plus. V balení tedy samotnou kameru doplňuje:
- držák s přísavkou,
- napájecí kabel do 12V zapalovače (4m),
- ochranná fólie na sklo,
- čisticí hadřík,
- čtečka microSD karet
- a aktivační kód pro navigaci Navitel Navigator (1 rok).
V případě, že požadujete zadní kameru, tomuto modelu se vyhněte. Výrobce nenabízí společné balení s druhou kamerou a ani ji nenabízí jako volitelné příslušenství. Pokud vás napadne, že půjde připojit některá ze zadních kamer jiné značky (což mnohdy opravdu jde), v tomto případě neuspějete. Na těle kamery totiž chybí druhý konektor (miniHDMI či miniUSB), který by připojení zadní kamery umožnil.
Technické parametry: solidní snímač základem
Při testování vždy oceňujeme případy, kdy výrobce nemlží s parametry a do technických specifikací uvádí i označení použitých komponent. V kategorii autokamer (obdobně jako u outdoorových kamer) jde spíše o výjimku. Zrovna Navitel ale přesně popisuje, z jakých komponent se kamera skládá, takže přesně víme, jaký typ snímače byl použit.
Jde o Sony IMX415, kdy z jeho specifikací snadno vyčteme, že jeho nativním rozlišením je 4K. Nemusíme tak zkoumat, zda je použité softwarové dopočtení (upscaling), nebo je záznam rovnou pořizován v tomto výsledném rozlišení tak, jako zde.
Parametr | Hodnota |
---|---|
Maximální rozlišení | 3 840 × 2 160 px |
Maximální snímková frekvence | 30 FPS (při 4K) |
Formát videa | H.265 (kontejner TS) |
Úhel záběru | 140° |
Úhlopříčka displeje | 3“ |
Rozlišení displeje | 854 × 480 |
Provozní teplota | -10 C°– +60 C° |
Konektivita | microSD, USB-C, Bluetooth, Wi-Fi |
Mikrofon | Ano |
Maximální kapacita paměťové karty | 128 GB |
Rozměry | 86 × 53 × 48 mm |
Netradiční instalace s přísavkou
Takřka raritou je způsob, jakým se autokamera Navitel R980 4K připevňuje na čelní sklo. Zatímco u většiny konkurenčních modelů jde o pevné přilepení pomocí oboustranné pěnové podložky, v tomto případě zvolil výrobce přísavku. Ta má průměr asi 5 centimetrů a po přisátí vytváří opravdu výrazný podtlak. V žádném případě tak nejsou na místě obavy z toho, že by kamera mohla z čelního skla odpadnout.
Instalace pomocí přísavky je jednoduchá, na druhé straně ale vyžaduje větší rozměry držáku.
Pro přisátí je třeba o 90° pootočit celým kulatým mechanismem držáku, čímž dojde k pevném spoji. Výhoda je jasná – možnost kdykoli velmi snadno upravit umístění kamery tak, aby byl záběr skrz okno ideální. Stejně tak lze celou kameru rychle sejmout a například ji přemístit do druhého automobilu.
Rychlá manipulace se bude hodit i v zemích, kde je zcela zakázáno mít kameru za oknem umístěnou i v případě, že nenahrává. Při překročení hranic ji tedy můžete rychle sejmout. V samostatném článku najdete podrobnosti o legislativě v dalších evropských zemích, stejně jako o správném použití na českých silnicích.
Kabel s konektorem USB-C se připojuje do držáku kamery, nikoli přímo do jejího těla. Díky tomu může kabel zůstat připojen i v případě, kdy kameru budete chtít po zaparkování sejmout – ať už kvůli potenciální krádeži nebo kvůli ochraně baterie při mrazech či velmi vysokých teplotách.
Díky konektoru na držáku je kabel veden velmi blízko sklu, což je esteticky vhodnější než kabel trčící do prostoru ze samotné kamery. Snadněji jej přivedete i pod interiérové obložení v případě, kdy není váš vůz vybaven vrchním USB konektorem u zpětného zrcátka.
Je škoda, že Navitel jako ostatní výrobci nepřidává do balení i jednoduchou plastovou špachtli, která výrazně montáž kabelu usnadní. Stejně tak za nevýhodu považuji napájecí adaptér do 12V zásuvky s pevným kabelem. Mnohem vhodnější je varianta, kdy výrobce do balení přidá samostatný adaptér s alespoň dvojicí USB konektorů. Jeden z nich obsadí kamera, druhý potom může zůstat volný například pro nabíjení telefonu.
Držák s magnety zlepšuje ergonomii
Kamera je k držáku připevněna tím nejlepším možným způsobem – pevnými magnety. Především při odpojování tak oceníte, že není nutné kameru z držáku vysunovat nebo dokonce odjistit aretační mechanismus. Tady stačí za kameru vzít a z držáku ji „utrhnout“. Doporučuji ale netáhnout kameru směrem dolů, nýbrž ji z magnetického držáku vyvrátit. Půjde to mnohem snadněji.
Kloub držáku je doplněn o převlečnou matici, kterou lze po nastavení ideálního sklonu dotáhnout a polohu tím zafixovat. Nemůže se tak stát, že při uvolnění kamery z držáku dojde k nechtěnému vyosení z vhodného úhlu.
Kamera používá nejlepší kombinaci magnetů v držáku, v němž je rovněž integrován napájecí konektor
Silné magnety rovněž zásadním způsobem usnadní připojení kamery zpět do držáku, kdy ji zkrátka přitáhnou do ideální pozice. Lepší ergonomii držáku nabízí z námi testovaných kamer pouze autokamery Nextbase, konkrétně se o tom lze přesvědčit v recenzi modelu Nextbase 522GW. U té je magnetický držák ještě kompaktnější, a to i přesto, že stejně jako Navitel do něj integroval i modul s GPS přijímačem.
Velký displej pro snadné ovládání
Displej není povinnou součástí autokamer a jak ukazuje naše recenze modelu Niceboy Pilot S10 Radar, jeho absence nemusí být překážkou. Navitel se ale vydal opačnou cestou a velký třípalcový displej zabírá většinu zadní strany kamery. Díky vyššímu rozlišení 854 × 480 px je navíc jemný, což v kombinaci s velkými ovládacími prvky znamená přehledné a pohodlné ovládání. Použitý panel je typu IPS, takže i z bočního úhlu je dobře čitelný.
Jedinou výhradou jsou občasné horší reakce na tlačítko zpět, kdy není vždy zaregistrováno na první klepnutí. Tady ale nedám ruku do ohně za to, že nejde o vadu kusu. Navíc se tak děje zřídka a popravdě na tento potenciální zádrhel narazíte především při prvotním nastavení kamery. Následný provoz je zcela autonomní, případně řízený pomocí mobilní aplikace.
Ovládání pomocí displeje je snadné díky úhlopříčce, velkým grafickým prvkům i jemnému rozlišení
V režimu nahrávání zobrazuje kamera po prvním klepnutí na displej čtveřici velkých tlačítek ve spodní liště – vstup do nastavení, pořízení fotografie, deaktivaci mikrofonu a také zamknutí aktuálního videosouboru proti případnému smazání.
Zatímco u prvních tří funkcí nemám výhrady, u ochrany videa jednoznačně preferuji fyzické tlačítko. To se na kameře nachází jedno jediné a slouží pouze pro vypnutí displeje za jízdy nebo dlouhým podržením pro vypnutí a zapnutí celé kamery.
Funkce odpovídající kategorie
V případě funkčního vybavení autokamer jde především o subjektivní preference, osobně ale jsem zastánce minimalismu. Navitel se naopak snaží jít opačnou cestou a nabízí tak možnosti, které osobně považuji za zbytečné. Což samozřejmě neznamená, že pro někoho budou benefitem či dokonce důležitým parametrem při výběru.
Radary a rychlost
Protože kamera nabízí GPS, která primárně slouží pro zobrazení rychlosti ve videozáznamu, výrobci často přidávají i upozornění na překročení rychlosti. U Navitelu lze nastavit rozsah rychlosti od -5 km/h až do +25 km/h, při kterých kamera upozorní řidiče na nedovolenou rychlosti. Při nastavení -5 km/h vás tedy upozorní ještě před samotným překročením povolené rychlosti. Stejně tak nabízí upozornění na rychlostní radary. Obě funkce ale závisí na databázích, které je nutné aktualizovat, což se za poslední rok nestalo. Osobně bych se ani na jednu z funkcí nespoléhal. Užitečnější budou buď upozornění v infotainmentu nebo údaje z navigačních aplikací, kde budou zcela aktuální.
Parkovací režim
V případě, kdy budete chtít nahrávat dění před vozem při zaparkování, budete muset dokoupit tzv. hard-wire sadu. Navitel ji nabízí pod názvem Smart Box Max a jde o sofitistikovanější verzi, než kterou standardně nabízí další výrobci nebo ji najdete na čínských tržištích. Jednoduše slouží pro napájení kamery přímo z akumulátoru automobilu prostřednictvím pojistkové skříňky.
Tady ale výrobce myslel i na ochranu proti vybití akumulátoru, takže Smart Box hlídá jeho napětí a při poklesu pod kritickou mez kameru odpojí. Alternativně lze potom nastavit časovou prodlevu, po kterou má kamera po odstavení vozidla běžet v rozmezí 6-24 hodin.
V případě, že sadu ke kameře dokoupíte, při případném otřesu na parkovišti se zahájí záznam a uloží se jako chráněný videosoubor. Případně lze zvolit druhý časosběrný režim, kdy se v nastavené frekvenci ukládá dění před vozem. V konfiguraci kamery lze volit z 1/2/5 FPS. Pro zachycení viníka pravděpodobně bude stačit 1 FPS, tedy jeden snímek každou sekundu. Tento režim není tak náročný na baterii ani kapacitu paměťové karty, což znamená, že může běžet i několik dní v kuse.
Kvalita záznamu
Schopnosti kamery při pořizování záznamu se dají shrnout velmi jednoduše: skvělé ve dne a podprůměr v noci. Zatímco v běžných světelných podmínkách je video ostré, dobře exponované, nikde nedochází ke slévání tmavých ploch a těží z vysokého dynamického rozsahu snímače, v noci nic z toho neplatí.
Největším problémem (jako u mnoha dalších kamer) je především podexponovaný záznam. Na videu potom jen stěží stačí osvětlení od předních světel automobilu a použitelné video tak kamera produkuje především ve městech pod umělým osvětlením.
Kameře se daří ve dne, kdy nemá problém s žádným z obrazových parametrů
Naopak mimo města je noční záznam takřka nepoužitelný. Zároveň v nastavení kamery nelze korigovat expozici, kdy by se jednoznačně hodilo alespoň EV +0,2. Byť by záznam obsahoval šum, byl by bez problému použitelný. Samozřejmě platí, že pokud by došlo ke krizové situaci, kterou by bylo následně nutné dokládat videem, v postprocesu by expozice šla upravit. O použitelnost záznamu se ale samozřejmě má starat přímo autokamera.
Stručná přehledná aplikace
To stejné, co o rozhraní samotné kamery platí i o aplikaci: je přehledná a intuitivní. Její převážnou část tvoří možnost přehrávání uložených záznamů přímo z kamery, samozřejmě zde ale najdete i kompletní konfiguraci kamery. V té je možné nastavit totožné parametry jako přímo na kameře. Navíc se zde nachází update firmwaru, který lze aktualizovat přímo z aplikace.
Za dobu testování jsem nezaregistroval jediný zádrhel s aplikací. Připojení probíhá pomocí přímé Wi-Fi, což mimo jiné znamená odpojení od jakékoli jiné Wi-Fi sítě. To je škoda, některé z konkurenčních kamer využívají pro nastavení kamery pouze připojení přes Bluetooth a Wi-Fi se zapíná až v okamžiku přehrávání nebo stahování záznamů z kamery.
Závěr: především pro denní záznam
Autokamera Navitel R980 4K se bude líbit všem, kteří jezdí primárně ve dne. Denní záznam je výborný a bez výhrad. Naopak pokud velkou část za volantem trávíte i v noci (a v zimě pozdě odpoledne), poohlédněte se jinde. Tady záznam výrazně pokulhává. Vše ostatní přitom můžu především chválit. Ergonomie držáku s přísavkou a magnety je skvělá, stejně jako zpracování. Velký a jemný displej umožňuje snadnou konfiguraci, což platí i o přehledné aplikaci.
Recenze: autokamera Navitel R980 4K
-
Kvalita záznamu
-
Funkce
-
Ovládání
-
Instalace a ergonomie
Autokamera s výbornou ergonomií a povedeným denním záznamem
Navitel R980 4K je povedenou autokamerou, která v prvé řadě zaujme méně tradiční instalací s přísavkou. Vedle toho nabízí i velký displej a solidní kvalitu záznamu ve dne. Naopak v noci patří spíše k podprůměru. Naopak konfigurační aplikace se povedla. Díky držáku s magnety ji budete moci snadno a často sundávat.
Klady
- Kvalita záznamu ve dne
- Přehledné rozhraní s velkými prvky
- Povedená mobilní aplikace
- Snadná instalace díky přísavce
Zápory
- Horší kvalita záznamu v noci a šeru
- Bez možnosti připojit zadní kameru
