Recenze: autokamera Lamax F10 GPS
Autokamera Lamax F10 GPS 4K na jedné straně nabízízvládá výborný záznam, který je v kontextu cenové kategorie nadprůměrný, na druhé je ale třeba počítat s většími rozměry a nepříliš vhodnou ergonomií. Pevný sklon nemusí být kompatibilní se všemi automobily. Zároveň zaujme přehlednou aplikací i množstvím tlačítek pro rychlé ovládání bez telefonu.
Nejčastější dotazy a odpovědi
V balení k dispozici není, výrobce ji však plánuje pro samostatný prodej. Zároveň bude k dispozici i interiérová kamera s infračerveným přísvitem.
Ve výchozím rozlišení 4K asi 200 MB. Na kartu s kapacitou 64 GB se tedy vejde asi 5,5 hodin videa.
Ano, je umístěno zcela vlevo pod displejem.
Příjemným překvapením je už samotné příslušenství dodávané výrobcem. V balení nechybí nic, co si od moderní dobře vybavené autokamery představujeme. Kromě samotné kamery tedy v krabičce najdete:
- napájecí adaptér do 12V zapalovače (2× USB)
- napájecí kabel s konektory USB-A a USB-C (lomené, 3 m)
- krátký napájecí/datový kabel (20 cm)
- 2× náhradní lepicí platforma držáku
- 2× ochranná folie na sklo
- 5× lepicí držák pro vedení kabelu
- nástroj pro snadnou instalaci kabelu
Zadní kameru v základním balení nenajdete, v budoucnu ji ale bude možné dokoupit samostatně stejně jako interiérovou kameru s infračerveným přísvitem. Ta může za jízdy snímat dění ve voze a v případě parkovacího režimu se postará o záběr kolem vozu, který nepokryje přední kamera. K hlavní přední autokameře lze však připojit vždy pouze jednu přídavnou, na další již není připraven druhý konektor.
Technické parametry: 4K a množství tlačítek
Svými parametry se autokamera Lamax F10 GPS 4K řadí do standardní střední třídy, což ostatně platí i o její ceně. Snímač umožňuje záznam v maximálním rozlišení 4K při snímkové frekvenci 30 FPS. V tomto případě by mělo jít o nativní rozlišení snímače, kdy nedochází k dopočítání chybějících obrazových bodů. Vedle toho je možné natáčet i ve Full HD a 1440p při dvojnásobné frekvenci 60 FPS.
Ukládání videí probíhá na běžnou paměťovou kartu typu microSD, kdy mezi doporučené modely patří ty s označením U3/V30.
Parametr | Hodnoty |
---|---|
Maximální rozlišení | 3 840 × 2 160 px |
Maximální snímková frekvence | 60 FPS (při 1080p a 1440p) |
Formát videa | H.265/H.264 |
Úhel záběru | 160° |
Úhlopříčka displeje | 2,31“ |
Provozní teplota | -10 C°–50 C° |
Konektivita | microSD, USB-C, Bluetooth, Wi-Fi |
Mikrofon | ano |
Maximální kapacita paměťové karty | 256 GB |
Rozměry | 65 × 81 × 43 mm |
Rychlá karta zajistí bezproblémové ukládání 4K videa s vyšším datovým tokem. Jeho hodnota závisí rovněž na použitém kodeku, který lze v menu kamery změnit, což je jednoznačným plusem. Moderní H.265 (HEVC) je výchozím kodekem a měl by být využíván všude tam, kde lze bez obtíží přehrát. V dnešní době si s ním poradí většina zařízení jako jsou telefony, tablety i notebooky. Pouze u starších notebooků a desktopů se může objevit trhané či zcela nemožné přehrávání. Tam potom zvolte H.264, který však má vyšší datový tok a paměťová karta bude rychleji zaplněna. Znatelně se tak zkrátí její životnost.
Netradiční ergonomie s naklápěním objektivu
Autokameru s totožnou konstrukcí jsme již testovali – šlo o TrueCam H25, která se fyzicky liší pouze odlišným konektorem. Využívá totiž microUSB, naopak novější Lamax F10 GPS 4K už nabízí modernější a univerzálnější USB-C.
To stejné, co u TrueCam platí i zde. V prvé řadě je velká a nemusí být úplně snadné pro ni nalézt vhodné místo na čelním skle. Takřka jistě se nevleze do mezery mezi zrcátko a čelní sklo, jak radí výrobce. Pravděpodobně tak bude směřovat na pravou stranu skla těsně vedle zrcátka tak, aby autokamera nezasahovala do výhledu řidiče. Legislativu týkající se používání autokamer jsme rozebrali v samostatném článku.
Tady je třeba před instalací kontrolovat dvě věci – dostupnost konektorů a správný úhel snímání. Konektory jsou nesmyslně umístěny na levé straně kamery a připojené kabely mohou kolidovat se zpětným zrcátkem. Tudíž je třeba ponechat větší mezeru na konektory a před nalepením kamery na sklo s nimi počítat. Za úlitbu můžeme označit alespoň lomený konektor USB-C na dlouhém napájecím kabelu, který zabere méně místa. Naopak krátký kabel s konektorem USB-C na obou stranách je běžný rovný.
V případě správného úhlu je třeba myslet na polohovatelnost pouze ve svislém směru. Kameru tak s přihlédnutím k výše zmíněnému je třeba nainstalovat co nejblíž středu čelního skla.
Při instalaci budou mít výhodu vozy s USB konektorem na podstřešním panelu u zrcátka. Pro ten je v balení připraven zmíněný krátký napájecí kabel. Naopak pokud budete muset tahat dlouhý kabel pod čalouněním automobilu, pomůže dodávaná plastová špachtle.
Adaptér do 12V zásuvky zapalovače nabízí dvojici konektorů USB. Jeden je vyhrazen pro kameru a na výstupu dodá výkon 12 W (5 V/2,4 A), druhý potom pro nabíjení telefonu či jiných zařízení. Tento konektor podporuje trojici různých protokolů rychlého nabíjení (5 V/3 A; 9 V/2 A; 12 V/1,5 A) s maximálním výkonem 18 W. To je velkou výhodou oproti kamerám, ke kterým výrobci dodávají adaptér s pevným kabelem, často bez průchozího USB.
Absenci kloubu kompenzuje široký úhel
Nejlepší ergonomii vždy nabídnou autokamery, které jsou vybaveny kloubem umožňujícím polohovatelnost ve všech směrech. V tomto případě jde sice kamera naklápět nahoru a dolů, do stran však nikoli. Naštěstí je ale objektiv dostatečně širokoúhlý, takže i když nemíří přesně na střed kapoty, autokamera zaznamená vše před vozem. Výrobce udává úhel 160°, přičemž častějším je u autokamer úhel 140°. Ten už by ale u tohoto modelu byl na hraně použitelnosti. A to nejen v horizontálním směru, ale také ve vertikálním. Na vině je rozsah naklápění objektivu, který se pohybuje kolem 30°.
Pokud má váš vůz výrazněji sklopené čelní sklo, je pravděpodobné, že se budete pohybovat u krajní polohy objektivu. U sportovních aut by pravděpodobně rozsah nedostačoval a kamera by směřovala příliš vzhůru.
Ne zcela šťastným řešením je samotný držák kamery. Ten je sice velmi tenký a nezvětšuje již tak rozměrnou kameru, utrpěla tím ale celková ergonomie. Pokud budete chtít kameru přenést do druhého vozu nebo ji po zaparkování uklidit, vždy ji budete muset z držáku vysouvat. Při tom navíc bude třeba odpojit napájecí kabel. Ideálem je řešení s magnetickým držákem, který se stará i o napájení kamery. Ukazuje to testovaná autokamera Nextbase 522GW.
Ovládání na kameře i v aplikaci
Velký displej se bude hodit jak při nastavení kamery, tak při přehrávání videí z paměťové karty. Ovládání je snadné díky nadstandardnímu počtu tlačítek pod displejem. Zatímco konkurenční kamery si často vystačí s jedním či dvěma tlačítky, Lamax jich nabídne hned pět. Lze se tak velmi rychle pohybovat v menu, pohodlně zadávat hodnoty při nastavování (typicky datum či jméno řidiče) a mít některé funkce rychle po ruce. Například dlouhým podržením tlačítka s šipkou vzhůru je možné zapnout či vypnout Wi-Fi a podržením tlačítka OK se vypne displej.
Byť tedy není displej dotykový, ve výsledku nabízí obdobně rychlé ovládání. O to se ostatně postarají i velmi rychlé reakce systému v menu.
U levého okraje se potom nachází nejdůležitější tlačítko každé autokamery – zamknutí aktuálního videa. Pokud jej za jízdy stisknete, zaznamená se část videa, která se nikdy nevymaže při nahrávání do smyčky. Ideálním řešením by bylo oddělení tohoto tlačítka rozdílnou velikostí nebo tvarem, i takto je ale dobře použitelné. Jen si zkrátka musíte pamatovat, že je zcela vlevo.
Aplikace pro telefon se nazývá Viidure a jde o běžnou generickou appku. Je tak totožná například s aplikaci OnReal dodávanou k některým kamerám Niceboy. Je rozdělena prakticky pouze do tří obrazovek:
- hlavní pro ovládání záznamu a živý náhled,
- galerie s možností přehrát zaznamenaná videa
- a nastavení kamery.
Vše funguje svižně a nastavení umožňuje změny všech parametrů, které lze provádět na kameře.
Funkcemi nepřekvapí
Citlivá GPS
Přijímač GPS signálu je integrován v těle kamery, takže nezabírá místo na kabelu ani v držáku. Je velmi citlivý a přesný, takže po získání polohy umožňuje záznam rychlosti do videozáznamu. V mobilní aplikaci lze potom při přehrávání videí sledovat nejen samotný záznam, ale i polohu automobilu.
Na radary nespoléhejte
Díky tomu, že autokamera zná svoji polohu, může upozorňovat zvukovou výstrahou na blížící se radar. Nejde ale o nic jiného než porovnání aktuální polohy vozidla a radaru z databáze v paměti kamery. Funkčnost je tedy závislá na tom, jak často je databáze aktualizovaná samotným výrobcem i uživatelem. Ten přitom nemůže databázi jednoduše stáhnout v mobilní aplikaci, nutné je ruční stažení souboru a následné nahrání do kamery.
Za spolehlivější a jistější řešení tak považujeme běžné navigační aplikace v telefonu či přímo v infotainmentech automobilů. Obdobně zbytnou funkcí je potom možnost používat displej autokamery za jízdy coby tachometr. Využití najde snad jen v případě, kdy chcete srovnat skutečnou rychlost získanou z GPS a tu zobrazovanou palubním tachometrem.
Půlminuta na parkovišti
Spornou funkcí vždy zůstává parkovací režim, který má umožnit snímání okolí vozu po zaparkování. V tomto případě se kamera po zaparkování vozu vypne, nicméně aktivní zůstává akcelerometr detekující pohyby vozu. Pokud jej kamera zaznamená, uloží 30s video a v případě, že pohyby nepokračují, vypne se. Jde tak o nejlepší možný způsob, jak zajistit funkčnost parkovacího režimu a přitom výrazně nevybíjet autobaterii. Stále ale platí, že pokud není zásuvka zapalovače (či USB konektor) napájena po odstavení vozu, budete muset sáhnout po pevné instalaci do pojistkové skříně pomocí tzv. hard-wire sady.
Výborný záznam ve dne i v noci
Příjemným překvapením je samotná kvalita záznamu. Ve dne k ní nemáme žádné velké výtky. Snímač nabízí velmi solidní dynamický rozsah, takže si poradí i se scénami s velmi vysokým kontrastem. I při protisvětle tak nedochází k přepálení celé scény nebo naopak slévání tmavých ploch. V záznamu se neobjevují žádné fragmenty ani další vady. Samozřejmě je ale potřeba počítat s výrazně soudkovitým obrazem, který má na svědomí širokoúhlý objektiv.
Zcela použitelné a nadstandardní jsou videa pořízená v noci pod umělým osvětlením. Jak v šeru, tak ve tmě jsou záznamy z města dobře čitelné a u blízko jedoucích vozidel lze přečíst registrační značku. Expozice je zde nastavena velmi dobře a nevyžaduje ruční změnu. Podexponováno tak video zůstává pouze v případě nočního záznamu mimo pouliční lampy.
Závěr? Škoda ergonomických ústupků
Kamera je vhodná jen pro ty, kteří nebudou mít problém s omezeným sklonem kamery a s rozměry, jež nemusí být snadné skrýt za zpětné zrcátko. Zároveň ale nabízí velmi dobrou kvalitu záznamu, která v kontextu cenové kategorie patří k nadprůměru. Příjemně překvapí především noční záznam, který ve střední třídě patří k nejlepším i bez dodatečných úprav obrazových parametrů.
Autokamera Lamax F10 GPS 4K na jedné straně zvládá výborný záznam, který je v kontextu cenové kategorie nadprůměrný, na druhé je ale třeba počítat s většími rozměry a nepříliš vhodnou ergonomií. Omezený sklon nemusí být kompatibilní se všemi automobily. Na jeho hranu jsme se při testování dostali v Octavii 4. generace, naopak u dodávek nebo nákladních vozů se svislejším čelním sklem problémy nehrozí.
Recenze: autokamera Lamax F10 GPS
-
Kvalita záznamu
-
Funkce
-
Ovládání
-
Instalace a ergonomie
Kamera s velmi dobrou kvalitou záznamu, kterou sráží horší ergonomie.
Autokamera Lamax F10 GPS 4K na jedné straně nabízízvládá výborný záznam, který je v kontextu cenové kategorie nadprůměrný, na druhé je ale třeba počítat s většími rozměry a nepříliš vhodnou ergonomií. Pevný sklon nemusí být kompatibilní se všemi automobily. Zároveň zaujme přehlednou aplikací i množstvím tlačítek pro rychlé ovládání bez telefonu.
Klady
- Výborná kvalita záznamu ve dne i v noci
- Univerzální konektor USB-C
- Množství příslušenství v balení
- Počet tlačítek
- Dodávaný adaptér s dvojicí USB
Zápory
- Nevhodné umístění konektorů
- Velké rozměry
- Omezený sklon objektivu