Recenze: autokamera MiVue 955W 4K GPS
Nejčastější dotazy a odpovědi
Ano, k autokameře MiVue 955W 4K GPS můžete připojit zadní kameru. Není však součástí balení, ale jako příplatkové příslušenství.
MiVue 955W 4K GPS podporuje paměťové karty typu microSD o kapacitě do 256 GB. Ideální volbou je paměťová karta přímo od výrobce MiVue s rychlostní třídou U3, kterou naformátujete přímo v autokameře.
Ne, autokamera je vybavena superkondenzátorem. Nahrávání vyžaduje kontinuální napájení z 12V zásuvky (autozapalovače) nebo ze soupravy hardwire kit.
Balení obsahuje základní příslušenství
Autokamera je dodávána v poměrně strohém balení, které obsahuje v podstatě jen to nezbytné. Mně osobně chyběl nástroj pro skrývání kabelu pod obložení nebo samolepící držáky kabelu pro jeho vedení. Řidičům modernějších vozů by zase mohl chybět kratší kabel pro napojení do konzole u interiérového zpětného zrcátka. V balení tak naleznete kromě kamery:
- 3,5-metrový napájecí kabel do 12V zásuvky,
- samolepící držák na sklo,
- dvě elektrostatické nálepky na sklo,
- uživatelská dokumentace.
Technické parametry
Většina technických parametrů svědčí o solidním zpracování kamery. Co mě ale v kontextu jejího objektivu nemile překvapilo, byl úhel záběru 140°. Vzhledem k tomu, že záběr nelze upravovat ve vodorovném směru, očekával bych úhel alespoň 170°, jako například u Niceboy Pilot XR Radar. Co ale považuji za jednoznačné pozitivum, je podpora až 256GB paměťové karty. Mnoho konkurenčních autokamer podporuje jen poloviční kapacitu.
Parametr | Hodnota |
---|---|
Maximální rozlišení | 4K (30 FPS) |
Maximální snímkovací frekvence | 60 FPS (1440p) |
Formát videa | H.265 (MP4) |
Úhel záběru | 140° |
Úhlopříčka displeje | 2,7“ |
Provozní teplota | -10 až +60 °C |
Konektivita | WiFi |
Mikrofon | Ano |
Maximální kapacita paměťové karty | 256 GB |
Rozměry (V x Š x H) | 103 x 62 x 40 mm |
Pokud vás před koupí kamery zajímají tipy a rady, přečtěte si náš článek o tom, jak vybrat kameru do auta.
Design má menší slabinu
Tvarování autokamery je poměrně netypické. Hlavní obdélníková část je věnována displeji a tlačítkům. Nalevo od displeje je pak umístěn objektiv, který můžete úhlově nastavovat ve svislém směru. Kamera tak působí kompaktně, ale řešení objektivu může v praxi přinést menší komplikace, které zmiňuji v následující kapitole.
Instalaci zvládnete za pár minut
Umístění autokamery do auta je poměrně jednoduché a zvládnete jej i bez přibaleného manuálu. Kameru je nejprve třeba připojit do 12V zásuvky (autozapalovače) a zapnout, abyste měli přehled o jejím záběru. Takto „na sucho“ najdete ideální umístění tak, aby zobrazovala, co potřebujete, a zároveň vám nepřekážela ve výhledu.
Záběr kamery můžete sledovat buď na jejím vestavěném displeji nebo v aplikaci v chytrém telefonu. Živý náhled můžete dokonce doplnit o mřížku, což usnadňuje centrování kamery. Nezapomeňte na nastavení úhlu objektivu. Rozsah od středu je přibližně 40° nahoru a dolů. Před nalepením samolepicího držáku nejprve sklo odmastěte a nalepte na něj průsvitnou elektrostatickou nálepku. Až na tu pak umístěte držák – následné odnímání ze skla je potom mnohem jednodušší.
Limitem využití autokamery je svislá regulace úhlu záběru. Ve voze Peugeot 301, což je relativně běžný sedan, byl sklon objektivu na maximu. U vozidel se šikmějším čelním sklem již nemusí být sklon dostatečný. Ovšem naopak vozidla s kolmějším sklem (dodávky, tahače apod) nebudou mít se sklonem nejmenší problém.
Napájení má na starosti superkondenzátor
Autokamera Mio MiVue 955W je vybavena superkondenzátorem, který slouží jako záložní zdroj napájení v případě výpadku hlavního zdroje (odstavení vozidla nebo nehoda). Kondenzátor však dokáže udržet kameru v chodu jen na velmi krátký okamžik (maximálně jednu vteřinu). Jeho jediným úkolem je uložit poslední pasáž videa a správně vypnout zařízení. Na rozdíl od autokamer s Li-ion baterií nemůže kameru napájet déle.
Superkondenzátory se používají zejména pro jejich nižší cenu a širší rozsah provozní teploty (od -10 °C do 50 °C v přehřátém vozidle). Autokamery s běžnými bateriemi je třeba v těchto extrémních podmínkách přenášet do interiéru, zatímco modely se superkondenzátory tuto manipulaci nevyžadují. V kameře se ale samozřejmě nachází celé spektrum dalších součástek, které v těchto extrémech trpí a může dojít k jejich poškození, proto nedoporučuji nechávat kameru na přímém slunci v interiéru vozidla.
Pokud tím pádem plánujete používat kameru s parkovacím režimem, který pochopitelně vyžaduje nepřetržité umístění ve vozidle, budete se muset smířit s kratší životností autokamery. To ale obecně platí u jakékoli elektorniky vystavené extrémním podmínkám.
Funkce svědčí o dobře vybavené autokameře
Nabídka funkcí je na poměry autokamer velmi slušná. Některé přispívají ke kvalitě obrazu, jiné zase bezpečnost vás a vašeho vozidla. V následujících řádcích vám funkce stručně popíšu.
Vysoký dynamický rozsah (HDR)
Funkce HDR zvyšuje dynamický rozsah záběru. Díky tomu může zlepšit viditelnost detailů během jízdy v noci, proti slunci nebo při rychlých změnách osvětlení (jízda lesem, východ z tunelu).
HDR na kameře MiVue 955W není dostupné ve všech nastaveních snímání. K dispozici je pouze na rozlišení 1440p při 30 FPS. Funkce může být aktivní buď nepřetržitě, nebo jen v noci (režim Auto HDR). Mně se v praxi osvědčilo HDR nejen v noci, ale i ve dne. Během slunečného dne byly světlé plochy, které bez HDR silně odrážely slunce, o něco detailnější, s vyšším kontrastem a také sytostí.
Spolehlivým ukazatelem přínosu HDR na snímcích níže jsou například stromy nebo lampy pouličního osvětlení na bílém podkladu budov, které silně odrážejí denní světlo. S aktivním HDR mají stromy i lampy mnohem ostřejší obrysy díky tomu, že jejich bílý podklad méně „září“.
V noci přineslo HDR jen menší rozdíly. Jak můžete vidět na snímcích níže, záznam s HDR je doplněn menšími kruhy kolem zdrojů světla. Dokonce jsou zřetelnější i některé symboly na podsvíceném podkladu. Ovšem SPZ s reflexním bílým podkladem jsou nadále nečitelné.
Uzamčení záznamu
Autokamera vám umožní ochránit váš záznam před jeho automatickým smazáním při nahrávání do smyčky. Principem smyčky je kontinuální nahrávání až do zaplnění paměti a následné přepisování nejstarších záznamů novými. Pro uzamčení stačí stisknout větší oranžové tlačítko vpravo a váš záznam bude v bezpečí. Tlačítko se liší od ostatních, takže byste jej měli trefit i naslepo. Já bych však ocenil, kdyby bylo mírně vystouplé, což by ještě více zlepšilo ergonomii.
GPS a databáze statických radarů
V autokameře MiVue 955W je zabudován GPS modul, který slouží hned k několika účelům. V první řadě může doplnit záznam o rychlost a geografické souřadnice. Poloha vozidla je důležitá i pro upozornění před rychlostními radary, která jsou uložena v databázi kamery. Pokud se k radaru přiblížíte, kamera vás upozorní hlasovým nebo zvukovým signálem. Displej dále zobrazí vzdálenost a rychlostní limit dané oblasti.
Pokud jsem se během testu přiblížil k radaru, autokamera na to upozornila. V nastaveních lze měnit toleranci, o kterou si můžete dovolit překročit limit radaru, nebo vzdálenost od radaru, při které obdržíte upozornění.
Slabinou funkce je samotná databáze, kterou je třeba pravidelně aktualizovat pomocí aplikace v chytrém telefonu. Pokud dojde k přidání radaru na cestu a aktualizace bude dostupná až s odstupem času, autokamera o této změně nebude tušit. Právě z toho důvodu vám doporučuji pro tento účel používat doplňkové navigační aplikace v chytrém telefonu, jejichž databáze radarů se aktualizují mnohem častěji. Zároveň v nich jsou zahrnuty i státy jako Rakousko, Francie nebo Německo, jejichž území databáze MiVue vůbec neobsahuje.
Dvě nastavení parkovacího režimu
Většina dražších autokamer je vybavena G-senzorem, který je mimo jiné základem parkovacího režimu. Ten spustí automaticky nouzové nahrávání v případě, že dojde k poškození vašeho vozidla. Režim má dvě nastavení:
- inteligentní mód – spustí nahrávání v případě nárazu nebo pohybu
- základní mód – nahrávání jen v případě nárazu.
K tomu, aby parkovací režim vůbec fungoval, je potřeba dokoupit tzv. hardwire kit, který MiVue označuje jako SmartBox. Souprava zajistí kontinuální napájení autokamery i v případě, že vypnete zapalování, což přeruší dodávku elektřiny do 12V zásuvky. V některých vozidlech (hlavně starších) je zásuvka/autozapalovač stále pod napětím, díky čemuž byste neměli potřebovat soupravu. Jedná se však o velké riziko z hlediska možného vybití autobaterie. Hardwire kit slouží také k tomu, že když klesne napětí v autobaterii pod limit, přestane napájet autokameru, díky čemuž nedojde k vybití.
Jakmile vozidlo odstavíte a vypnete zapalování, autokamera spustí parkovací režim. Během něho je v pohotovostním režimu nepřetržitě nebo podle nastavení Smart Boxu. V případě, že G-senzor zaznamená otřes nebo kamera detekuje pohyb v záběru, spustí nouzové nahrávání a vytvoří uzamčený záznam chráněný před přepisem.
Další upozornění během jízdy
Kromě radarů vás může autokamera upozornit také na další události, které se vám mohou při řízení přihodit. V první řadě jde o vybočení z jízdního pruhu, které před používáním vyžaduje kalibraci – autokamera musí zjistit, kde se nachází horizont a střed vozovky. Následně by měla být funkce připravena.
Během mého testování jsem sice kameru kalibroval, ale funkci se mi nepodařilo zprovoznit. Na dvouproudé cestě jsem jel rychlostí 55 km/h a začal jsem bez blinkru pomalu vybočovat, čímž jsem se snažil simulovat mikrospánek. Autokamera tuto situaci bohužel vůbec nezpozorovala. Situace byla stejná bez ohledu na plnou nebo přerušovanou čáru.
S podobným výsledkem jsem se setkal i v případě upozornění na rozjezd v koloně. I ten by měla kamera umět po kalibraci rozpoznat, ale ve skutečnosti se tak nestalo. Situaci nevyřešila ani opětovná kalibrace.
V čem ale musím autokameru pochválit, jsou upozornění na únavu za volantem. V nastavení můžete vybrat frekvenci upozornění, které by vás měly udržet při smyslech během dlouhých cest. Jelikož se funkce spoléhá v podstatě jen na časovač, v praxi funguje spolehlivě.
Kvalita záznamu příjemně překvapila
Kvalita denních záznamů je na vysoké úrovni. Pro srovnání přikládám snímky z nastavení 1440p při 30 FPS s HDR a 4K při 30 FPS bez HDR. Vyšší rozlišení nabízí vynikající detaily a možnost přečíst SPZ ze vzdálenosti až 20 metrů (při dobrém světle). Nicméně v případě rychlých změn světla se ukazují u 4K/30FPS nedostatky, které jsou u 1440p s HDR částečně vyřešeny.
Maximální zorný úhel snímače je 140°, což není ideální hodnota vzhledem k tomu, že ve vodorovném směru nemůžete objektiv nijak polohovat. Tuto hodnotu zároveň dosáhnete jen se 4K rozlišením. Pokud tím pádem chcete používat HDR, budete se muset spokojit s užším zorným úhlem, protože rozlišení 1440p je v podstatě výřezem 4K.
1440p má sice výhodu s HDR, ale z hlediska detailů je v nevýhodě s čitelností SPZ maximálně z 10 metrů (za ideálních světelných podmínek). Jak ale můžete vidět na videu v úvodu recenze nebo příslušné kapitole textu, HDR dělá přes den poměrně velký rozdíl v detailech osvětlených objektů. Obecně jsem s denní kvalitou obrazu velmi spokojen a je jen na uživateli, zda zvolí nejvyšší možné detaily bez HDR nebo nižší detaily, ale lepší přizpůsobení světlu.
Noční záznamy jsou slabinou pro každou autokameru. MiVue 955W 4K GPS si ale opět vedla relativně dobře. V těchto podmínkách jsem se zaměřil na 4K při 30 FPS, 1440p při 30 FPS s HDR a 1440p při 60 FPS. Přestože HDR mírně zlepšuje situaci s okolním osvětlením, k lepší kvalitě příliš nepřispívá.
Osobně hodnotím jako lepší nastavení 1440p při 60 FPS, kdy jsou minimálně detaily o něco ostřejší v oblastech s pouličním osvětlením. Ovšem čitelnost SPZ protijedoucích vozidel v naprosté tmě nečekejte v žádném nastavení – to je příliš velká výzva pro většinu snímačů autokamer.
Závěr - pro koho je autokamera MiVue 955W 4K GPS vhodná?
MiVue 955 4K GPS doporučuji každému, kdo hledá autokameru pro každodenní používání. Denní záznam vás překvapí svými detaily a pohotovým přizpůsobením pro rychlé změny světla díky HDR. Autokamera je doplněna spolehlivou aplikací, která slouží k managementu nahrávek, změnám nastavení nebo sledování živého přenosu autokamery.
Slabinou autokamery je její konstrukce. Ta je sice velmi kompaktní a kombinuje malé rozměry s poměrně velkým displejem, ale objektiv můžete naklápět jen ve svislém směru. V běžných osobních automobilech a nákladních autech byste s nastavením neměli mít problém. Avšak u sportovních aut s více sklopeným čelním sklem už rozsah objektivu nemusí být dostatečný. Menší slabinou je také zorný úhel, který by mohl být širší, jelikož nezabírá celou šířku skla, zejména zvolíte-li rozlišení 1440p.
Recenze: autokamera MiVue 955W 4K GPS
-
Kvalita záznamu
-
Funkce
-
Ovládání
-
Instalace a ergonomie
Spolehlivá autokamera se slušnou kvalitou záznamu a kompaktním designem
Autokamera MiVue 955 4K GPS vás osloví vysokým rozlišením, podporou HDR a praktickými funkcemi. Nechybí jí upozornění na rychlostní radary, uzamčení záznamu či parkovací režim. Design kamery je velmi nenápadný, ale přesto nabízí dobře čitelný 2,7" displej. Jak se kameře daří při nahrávání ve dne nebo v noci? Vyplatí se do ní investovat?
Klady
- Kompaktní rozměry
- Intuitivní ovládání
- Dobrá kvalita obrazu
- Vysoký dynamický rozsah
- Spolehlivá aplikace v telefonu
- Zajímavé funkce
Zápory
- Omezený pohyb objektivu
- Omezené příslušenství v balení
- Menší úhel snímání
