Recenze: autokamera Nextbase Piqo 2K
Autokamera střední třídy bez displeje, která se spoléhá pouze na ovládání mobilní aplikací. Je tak perfektní pro ty, kteří nechtějí další displej v autě. Kvalita záznamu ve dne je nadprůměrnou, v horších světelných podmínkách je ale video podexponované
Nejčastější dotazy a odpovědi
Nemá a ani nelze připojit kvůli absenci druhého konektoru.
Měsíčně stojí 75 Kč, případně 750 Kč za rok.
Ano, stisknutím jediného tlačítka dojde k uzamknutí videa.
Balení a příslušenství
Výrobce přistupuje k dodávanému příslušenství kamery obdobně minimalisticky jako k samotnému produktu. Kromě toho, že je krabička opravdu malá, obsahuje jen to nejpodstatnější. Kromě kamery s držákem tedy nabízí:
- samostatný USB-C kabel (4m, na jedné straně lomený),
- napájecí adaptér do 12V zapalovače,
- náhradní lepicí platformu držáku,
- nástroj pro instalaci kabelu,
- jednorázové vlhčené ubrousky na sklo.
V balení nenajdete druhou zadní kameru a Nextbase na rozdíl od starší řady GW ve svém portfoliu nemá ani kombinovanou sadu. Důvod je prostý – kamera připojení zadní kamery nepodporuje. Na jejím těle se totiž vůbec nenachází druhý potřebný konektor.
Upozornit je také nutné na absenci tištěného manuálu, který je po naskenování QR kódu k dispozici v online formátu a odkaz na něj naleznete na konci recenze.
Technické parametry: kompletně bez displeje
Po několika modelech řady GW a chytrých autokamerách iQ s non-stop konektivitou se Nextbase odhodlal k obsazení opačné strany střední třídy. Protože ale britský výrobce disponuje vlastním vývojem, může v řadě Piqo představit odlišný přístup k autokamerám.
Vertikální konstrukci si půjčuje z mnohem dražších modelů iQ a hlavní specifikum je tudíž zřejmé – kompletní absence displeje. Vedle testovaného modelu Nextbase Pico 2K je k dispozici i levnější varianta 1K s nižším rozlišením a nižší cenou.
Parametr | Hodnota |
---|---|
Maximální rozlišení | 2 560 × 1 440 px |
Maximální snímková frekvence | 30 FPS |
Formát videa | H.265 (kontejner MP4) |
Úhel záběru | 145° |
Úhlopříčka displeje | Nemá |
Provozní teplota | -10 C°– +40 C° |
Konektivita | microSD, USB-C, Bluetooth, Wi-Fi |
Mikrofon | Ano |
Maximální kapacita paměťové karty | 256 GB |
Rozměry | 40 × 108 × 32 mm |
Instalaci zvládne každý
Stejně jako u všech svých autokamer se i tady výrobce rozhodl pro nejběžnější způsob uchycení, tedy lepicí držák. Před nalepením je třeba důkladná očista skla, k čemuž dobře poslouží dva přiložené ubrousky. Ke kameře bohužel není přiložena ochranná fólie, takže držák budete lepit přímo na sklo. Případně lze zakoupit tu nejlevnější ochrannou fólii na displeje telefonu a před nalepením ji aplikovat. Zajistí, že při demontáži nebude potřeba ze skla škrabat zbytky dobře držícího lepidla.
Lepicí základna na sobě má malý háček na vedení kabelu, který musí být vždy na pravé straně. Jednak je na této straně umístěn konektor na kameře, a především nesprávné otočení držáku by velmi ztížilo nasunutí a vysunutí kamery.
Pokud bude potřeba pro napájení kamery využít dodávaný adaptér do 12V zapalovače, potěší jeho dodávaný typ. Obsahuje totiž dva konektory USB-C, takže jeden z nich zabere napájení autokamery a druhý bude možné využít třeba pro nabíjení telefonu. Adaptér je zároveň velmi malý a ze zdířky tak zbytečně netrčí.
Díky malým rozměrům kamery ji velmi pohodlně schováte za zpětné zrcátko. Bez problému tak vyhovíte legislativě, kdy nebude žádným způsobem zasahovat do zorného pole. Zároveň ale nedoporučuji kameru umisťovat co nejvíc ke středu skla, byť k tomu rozměry svádí. Zrcátko by totiž v takovém případě mohlo blokovat pohodlný a rychlý přístup k tlačítku na těle kamery. Lepší tak bude kameru nalepit například 5–8 centimetrů od úchytu zrcátka a vytvořit tím dostatečný prostor za kamerou.
Držák bez magnetů
V recenzi modelu Nextbase 522GW jsem chválil bezkonkurenční ergonomii držáku. Kabel je tam veden přímo do držáku, který je navíc s kamerou spojen díky silným magnetům. Jakékoli sejmutí kamery je tak otázkou chvilky. Model Piqo mě ale nepotěšil, kabel je vedený do kamery a držák je nasouvací bez magnetů.
Kameru tak lze jednoznačně doporučit těm, kteří ji budou vždy nechávat připojenou v autě. Pokud ji ale budete chtít sundávat jako prevenci krádeže nebo jako ochranu před nepříznivými teplotami, nebude manipulace ideální. V prvé řadě je třeba odpojit kabel z kamery a následně ji z držáku vysunout.
Výrobci se naštěstí podařilo vybalancovat pevnost držáku tak, aby v něm kamera držela pevně a zároveň nekladla nadměrný odpor při jejím vysunování. I tak bych ale mnohem raději viděl řešení s magnety.
Aplikace v hlavní roli
Absence displeje znamená především stoprocentní závislost na telefonu. Ten bude potřeba k prvotní inicializaci stejně jako při jakémukoli dalšímu nastavení. I případné přehrávání záznamů bude možné buď v aplikaci nebo po vyjmutí paměťové karty v počítači. Pro mnohé uživatele ale nemusí být tento koncept překážkou.
Osobně vyžaduji od autokamery především maximálně autonomní funkčnost, kdy na ni po instalaci rád zapomenu. Jedinou nutnou interakcí je update firmwaru a v horším případě stáhnutí záznamů ze zachycené krizové situace. Pokud od kamery očekáváte totéž, displej nepotřebujete.
Kritickým parametrem, a ještě důležitější vlastností, je kvalita dodávané aplikace. Nextbase ale zužitkoval zkušenosti s vývojem aplikací pro předchozí kamery a pro řadu Piqo vydal zbrusu novou aplikaci, která se velmi povedla. Na začátek je třeba upřesnit, jak funguje připojování telefonu ke kameře.
V základu se totiž Nextbase nespoléhá na Wi-Fi jako v případě většiny kamer, ale na Bluetooth. V okamžiku, kdy se spárovaná kamera zapne v autě, automaticky se připojí k telefonu. Potom stačí otevřít aplikaci a rovnou se pustit do konfigurace.
Wi-Fi je potřeba zapnout až v okamžiku, kdy chcete využít živý náhled z kamery nebo pro stahování záznamů do aplikace. Pro tyto účely už propustnost Bluetooth nedostačuje. Jde tak o pohodlnější řešení než u kamer, které spoléhají pouze na Wi-Fi.
Samotná aplikace je rozdělena do logických nabídek, které umožňují prohlížet videa na paměťové kartě, spravovat dříve stažené záznamy do telefonu a samozřejmě také konfigurovat kameru.
Aplikace je rychlá a ani změna parametrů, které se musí propsat do připojené kamery, netrvají dlouho. V konfiguraci videa lze vybírat ze tří kombinací rozlišení a snímkové frekvence: 1440p při 30 FPS, 1080p při 60 FPS a 1080p při 30 fps. Jak vidíte, kombinaci vyššího rozlišení a frekvence 60 FPS kamera nezvládá. Osobně sice u autokamer využívám nižší frekvence kvůli pomalejšímu opotřebení paměťové karty, nicméně vyšší frekvence s vyšším rozlišením může znamenat například čitelnější registrační značky v pohybu. Je škoda, že tuto možnost Piqo neumí.
Funkce z vyšší třídy
Protože autokamera Piqo navazuje na řadu iQ, část funkcí si půjčuje z těchto modelů, které však disponují nepřetržitou konektivitou. Funkce tak musely být přizpůsobeny do jednodušších variant.
Uzamknutí videa
Na kameře se nachází jediné velké tlačítko, které slouží pro uložení videa. V případě krizové události jej tedy stačí stisknout, čímž se na paměťové kartě přesune aktuální záznam do chráněné složky. Nemůže se tak stát, že by bylo v rámci nahrávání do smyčky smazáno. Jde tak o velkou výhodu oproti kamerám, které buď fyzické tlačítko nemají vůbec, nebo jej mají špatně dostupné. Toto řešení je ideální.
Parkovací režim
Rozměrnější autokamery řady GW jsou napájeny z vlastního akumulátoru a parkovací režim u nich může několik minut fungovat i bez stálého napájení. U modelu Piqo ale Nextbase vsadil na totožný koncept jako další výrobci, tedy nutnost nepřetržitého napájení. K tomu je potřeba dokoupit jednu ze dvou nabízených sad – buď tu, která napájení přivede z pojistkové skříně, případně jednodušší variantu, která je připravena pro napájení z diagnostického portu OBD.
V aplikaci lze následně nastavit citlivost akcelerometru, který spouští nahrávání při nárazu na parkovišti. Doporučuji nastavit střední citlivost. Při testování nejvyšší citlivost docházelo ke spuštění záznamu i bez jakékoli kolize
Witness Mode Lite
Jednou z unikátních funkcí chytrých (a drahých) kamer Nextbase iQ je tzv. režim svědka, který má pomáhat v případě, že se na silnici dostanete do konfliktu. Po hlasovém příkazu odešle na zadané kontakty odkaz na videostream přímo z auta.
Modely Piqo nicméně nabízejí jen variantu Lite, která sice rovněž funguje s hlasovým příkazem („Hey Nexy, witness mode“), tady ale pouze aplikace automaticky odešle SMS na zadaná čísla, že je něco v nepořádku s odkazem na polohu. Pokud se odehraje incident v dojezdové vzdálenosti, může jít o užitečnou funkci. Hlasové ovládání funguje i s přízvukem a nedokonalou angličtinou.
Guardian Mode Lite
Další osekanou funkcí z kamer iQ je režim strážce, který zaznamenává okamžiky, kdy se vozidlo ocitne mimo vyhrazenou oblast, případně pokud překročí rychlost. Funkce slouží pro kontrolu vozidla v případě, kdy jej někomu půjčíte nebo jej svěříte automechanikovi. Protože ale modely Piqo nenabízí samostatnou konektivitu, zaznamenané události se do aplikace odešlou až budete mít auto zpět u sebe. Využití tak není nikterak velké.
Je velká škoda, že výrobci autokamer nemyslí na moderní vozy, které mohou mít funkci hotspotu. Kameru jsem testoval v Octavii 4. generace, která tuto funkci nabízí a kamera by tak mohla být neustále online. Funkce Guardian a Witness Mode by tak mohly fungovat v jejich plné variantě jako u modelů iQ.
Placené funkce
Všechny předchozí možnosti jsou k dispozici bez dalšího předplatného, pokud si ale připlatíte, dostanete navíc cloudové úložiště pro ukládání svých záznamů po dobu 180 dnů, prodloužení záruky o jeden rok a také funkci Emergency SOS. Ta při nárazu kontaktuje prostřednictvím připojené aplikace záchranné složky. Pokud touto funkcí není vybaven váš vůz, může jít o způsob, jak ji získat.
Kvalita záznamu
Před začátkem testu jsem doufal, že Nextbase použil v kameře Piqo 2K stejný snímač jako u modelu 522GW. Ten rovněž nenabízí rozlišení 4K, ale kvalitní snímač u něj zaručuje perfektní kvalitu videa ve dne i v noci. I vzhledem k ceně se ale tento předpoklad nepotvrdil a kvalita záznamu je tudíž viditelně horší. Vyrovnává se tak jiným kamerám střední třídy jako je Lamax F10 GPS a záznam ve dne můžeme označit za lehký nadprůměr.
Oproti dražšímu sourozenci 522GW není video tak ostré, viditelně postrádá vyšší dynamický kontrast a místy lze pozorovat slévání tmavých ploch. I přesto je ale denní záznam bez problémů použitelný včetně dobré čitelnosti registračních značek.
Záznam v noci je čistým průměrem. Naštěstí zde nenarazíme na výrazně podexponovaný záznam jako v případě mnoha dalších kamer, zároveň lze ale najít mnoho neduhů. Videu ještě výrazněji chybí ostrosta také vyšší dynamický rozsah, který by se hodil především u velmi reflexních RZ. Jejich záře způsobí, že se mnohdy mohou stát nečitelnými.
Pro koho je autokamera Nextbase Piqo 2K ideální?
Autokamera Nextbase Piqo 2K láká především svým netradiční konceptem vertikální konstrukce bez displeje. Malé zařízení, které nebude nikde zavazet tak padne do oka minimalistům, jež chtějí na kameru po jejím zapojení zapomenout. V kontextu ceny jde o autokameru s velmi povedenou aplikací, nadprůměrným denním záznamem a méně povedenou kvalitou videa v noci. Někomu může chybět možnost snadného odpojení, kterou nabídne Nextbase 522GW nebo Navitel R980 4K.
Recenze: autokamera Nextbase Piqo 2K
-
Kvalita záznamu
-
Funkce
-
Ovládání
-
Instalace a ergonomie
Autokamera střední třídy bez displeje
Autokamera střední třídy bez displeje, která se spoléhá pouze na ovládání mobilní aplikací. Je tak perfektní pro ty, kteří nechtějí další displej v autě. Kvalita záznamu ve dne je nadprůměrnou, v horších světelných podmínkách je ale video podexponované
Klady
- Dostatek dodávaného příslušenství
- Velmi povedená aplikace
- Napájecí adaptér malých rozměrů
- Kvalita záznamu ve dne
Zápory
- Podexponované noční video
- Nasunovací držák místo magnetů
- Konektor přímo na kameře
