Recenze: elektrokoloběžka se sedátkem City Boss Z500
Elektrokoloběžka City Boss Z500 je ideálním společníkem pro starší uživatele, seniory, osoby s horší mobilitou nebo kohokoli, kdo si za jízdy rád posedí. Koloběžka je vybavena výškově nastavitelným sedlem, které je odpružené a velmi pohodlné i během jízdy na nerovnostech. Ve výbavě koloběžky nechybí kovové blatníky, úložný box se zámkem a stojan. Z hlediska bezpečnosti má elektrokoloběžka co nabídnout. Vpředu a vzadu naleznete LED osvětlení, které je vzadu doplněno blinkry se zvukovou signalizací odbočení. Nápravy jsou osazeny většími 12" koly s kotoučovými brzdami s přiměřenou efektivitou. Celkově nabízí koloběžka vysokou kvalitu zpracování a ve své cenové relaci je poměrně dobře vybavená. V podstatě se tak jedná o moderní skútr nebo elektrickou „babetu“, která vás odveze potichu, ekologicky a bezpečně.
Nejčastější dotazy a odpovědi
Elektrokoloběžka City Bos Z500 je vybavena sedadlem a je určena primárně pro seniory a osoby s pohybovým omezením.
Během našeho testování jsme zaznamenali na jedno nabití dojezd přibližně 30 km na proměnlivém terénu. Test však probíhal za mínusových teplot, takže v případě teplejšího počasí bychom bez problémů dosáhli výrobcem uvedený maximální dojezd 35 km.
Elektrokoloběžka je vybavena většími 12“ vzduchem plněnými pneumatikami a měkkým sedlem. Běžné nerovnosti zvládá koloběžka poměrně dobře. V horším kamenitém a hornatém terénu nám chybělo odpružení přední nápravy, jelikož byla jízda pro ruce poměrně nepohodlná. Na druhé straně by efektivní hydraulická vidlice zbytečně zvýšila pořizovací cenu, prodražila servisní náklady a zvýšila již bez tak nemalou hmotnost elektrokoloběžky.
Koloběžka je vybavena předním a zadním světlem, brzdovým světlem a směrovkami. Ve výbavě dále nechybí klakson, sedlo a uzamykatelný box na zavazadla.
Obsah balení
Elektrokoloběžka dorazila do naší redakce zabalená bezpečně v pěnových výztuhách a fóliích. Oceňujeme, že výrobce nezvolil polystyren, který se při rozbalování láme a drolí. Balení je na druhé straně poměrně těžké a také rozměrné, jelikož je v něm koloběžka rozložena jen částečně. Manipulace s balením a následné skládání koloběžky je tím pádem jednodušší a pohodlnější ve dvou osobách.
Balení obsahuje kromě samotné koloběžky praktický multiklíč, který najde uplatnění nejen při montáži koloběžky, ale také jiných drobných opravách. V balení dále nechybí nabíječka, návod k použití a dvě sady klíčů – jedna sada od startéru a druhá od boxu na zavazadla.
Technické parametry
Z hlediska technických parametrů bychom elektrokoloběžku označili za dobře vybavenou. Maximální dojezd 35 km je ideální pro pravidelné jízdy do práce, obchodu či na návštěvy. S nosností 130 kg je koloběžka vhodná pro většinu typů postav a maximální rychlost omezená na 25 km/h znamená vyšší bezpečnost pro jezdce a také jeho okolí. S výkonem 500 W se dnes setkáte u většiny elektrokoloběžek v této cenové relaci.
Parametr | Hodnota |
---|---|
Jmenovitý výkon | 500 W |
Typ baterie | Li-ion |
Kapacita baterie | 13 Ah |
Provozní napětí | 48 V |
Maximální dojezd | 35 km |
Doba nabíjení | 7 hod |
Maximální rychlost | 25 km/h |
Maximální úhel stoupání | 9,5°/17 % |
Průměr pneumatik | 12“ |
Nosnost | 130 kg |
Výška jezdce | 150-190 cm |
Rozměry (v poskládaném stavu) | 107 x 128 x 57 cm |
Hmotnost | 21 kg |
Mobilní aplikace | Ne |
Pokud vás zajímá více informací o elektrokoloběžkách, jejich technických parametrech a vlastnostech, přečtěte si náš článek o tom, jak vybrat elektrokoloběžku, nebo si prohlédněte některé z našich recenzí.
Montáž elektrokoloběžky
U některých konkurenčních elektrokoloběžek, jako například BLUETOUCH BT1000, jsme museli po rozbalení dotahovat více šroubů, ladit páčky a namontovat přední světlo. V případě City Boss Z500 byla situace výrazně odlišná. Po rozbalení stačilo zajistit tyč řídítek, umístit samotná řídítka a namontovat sedátko – tyto kroky se dokonce obešly bez použití přibaleného multiklíče. Jediné šrouby na nás čekaly vzadu při montování kufříku na drobná zavazadla.
Celkově nám montáž od rozbalení po první jízdu trvala přibližně 5 minut.
Konstrukce je z části skládací
Rám koloběžky je vyroben z hliníku, díky kterému dosahuje hmotnost koloběžky 21 kg. City Boss Z500 tak sice nepatří mezi nejlehčí modely na trhu, ale přesto je manipulace s ní poměrně pohodlná. Z hlediska skladování oceníte možnost sklopit tyč řídítek, což zkrátí jejich výšku. Při sklápění je ale nutné řídítka pootočit, jinak je přes sedlo nesklopíte.
Sedlo elektrokoloběžky je výškově nastavitelné, díky čemuž je vhodná pro osoby s výškou od 150 do 190 cm.
V nabídce City Boss naleznete také široké spektrum doplňkových dílů. Díky příplatkovému sedlu se můžete pohodlně vozit vsedě i na terénnější koloběžce City Boss D1000LH.
S koloběžkou v ruce se vám půjde do schodů těžko
Koloběžce z hlediska její konstrukce nemáme co vyčítat. Nicméně vzhledem k vyšší hmotnosti a omezeným možnostem rozkládání ji doporučujeme skladovat v přízemí nebo v prostorách s výtahem. Nošení koloběžky po schodech je fyzicky poměrně náročné.
Ovládání a obsluha elektrokoloběžky je intuitivní
Z hlediska ovládání nás elektrokoloběžka City Boss Z500 velice příjemně překvapila. Pro její nastartování a používání nepotřebujete žádné aplikace ani párování s chytrým telefonem. Stačí vám přiložený klíček, bez kterého koloběžku nelze nastartovat. Po otočení klíčku se rozsvítí displej a zapne osvětlení koloběžky.
O dávkování výkonu se stará pravý grip, který je otočný jako v případě tradiční benzínové babety. Pootočením plynu směrem k jezdci se koloběžka rozpohybuje. Není nutné, aby se jezdec jakkoli odrážel. Rozsah pohybu řídítek je dostatečný i na ostré zatáčky a jejich pohyb je plynulý bez zasekávání a s ideální mírou odporu.
Jízdní vlastnosti v terénu a na cyklotrase
Elektrokoloběžku City Boss Z500 jsme otestovali jak na zpevněném městském povrchu, tak na nerovné lesní cestě.. Přestože nejsou její nápravy doplněny odpružením, dokáže si koloběžka poradit s nerovnostmi poměrně dobře. Důvodem jsou 12“ vzduchem plněné pneumatiky a měkké sedátko.
Jízda přes běžné nerovnosti jako větve, štěrk nebo zničený asfalt je pohodlná a také při vyšších rychlostech se obejde bez výrazné ztráty stability nebo nutnosti brzdění. V konečném důsledku bychom ale koloběžku do náročnějšího terénu nedoporučili a za její ideální prostředí považujeme hlavně městské povrchy. Důvodem jsou hlavně řídítka, do kterých se nerovnosti a vibrace přenášejí v poměrně velké míře.
Jízda do kopce
Při jízdě do kopce jsme se zaměřili na maximální sklon svahu, který dokáže koloběžka překonat se zátěží (jezdec o váze 65 kg). Výrobce udává, že může stoupání dosáhnout až 9,5°. V praxi jsme překonali maximálně 11° svah při konstantní rychlosti 4 km/h, ale bylo nezbytné, aby se jezdec výrazně předklonil. V případě sezení koloběžce chyběl výkon a po chvíli úplně zastavila.
11° stupňové stoupání je ovšem poměrně prudký kopec, který může být pro některé osoby náročnější i při běžné chůzi. Výrobcem uvedené stoupání 9,5° je tak solidní hodnotou, při které má koloběžka stále rezervu. Toto stoupání by tím pádem měla zvládnout také u jezdců o vyšší hmotnosti. Při mírnějším stoupání jsme se na koloběžce mohli rozjet i po zastavení, a to bez nutnosti odrážení nebo předklánění.
Výrobcem uvedené maximální stoupání se nám podařilo potvrdit. V této souvislosti má koloběžka výhodu oproti konkurenci, kterou je provozní napětí 48 V. U většiny elektrokoloběžek s 500W motorem se totiž setkáte s napětím 36 V, které může způsobit při jízdě do kopce výrazný pokles výkonu. Za dobré jízdní vlastnosti v těchto podmínkách vděčí City Boss Z500 mimo jiné vyššímu provoznímu napětí.
Reálný dojezd oceňujeme
13Ah akumulátor elektrokoloběžky má podle výrobce nabídnout maximální dojezd 35 km. Během testování se nám na jedno nabití podařilo překonat vzdálenost 30 km. Koloběžku jsme používali na cyklostezkách, které kombinovaly různě náročná stoupání a klesání.
Nicméně jízdy probíhaly při teplotách mezi 0 až -4 °C. Výrobce v této souvislosti upozorňuje, že při teplotách pod nulou může dojezd koloběžky klesnout až o 30 %. Z toho vyplývá, že pokud bychom koloběžku testovali v teplejším počasí a v méně kopcovitém terénu, mohl by dojezd přesáhnout i výrobcem uvedenou hodnotu.
Brzdění je efektivní a bezpečné
Koloběžka City Boss Z500 je na obou nápravách vybavena kotoučovými brzdami, se kterými jsme v praxi neměli sebemenší problém. Umístění brzdových pák je tradičně opačné než u kol, a to hlavně proto, abyste jednou rukou nemuseli najednou ovládat plyn a zadní brzdu. Obě brzdy jsou čistě mechanické a nenabízejí rekuperaci, se kterou se setkáte u většiny dražších elektrokoloběžek.
Absenci rekuperace výrobci nijak nevyčítáme. V praxi uživatelé brzdí na koloběžkách poměrně krátkou dobu, která k dobíjení baterie většinou nestačí. Nesprávně navržený rekuperační software může zároveň zkrátit životnost baterie.
Přestože elektrokoloběžce chybí elektronická/motorová brzda, brzdění je propojeno s motorem. V případě, že na koloběžce přidáváte plyn, potřebujete náhle brzdit a stisknete kteroukoli brzdovou páku, plyn se deaktivuje a motor přestane pohánět koloběžku. Toto řešení velmi oceňujeme, protože může v praxi pomoci předejít havárii.
Co však na brzdách hodnotíme jednoznačně pozitivně, je jejich nastavení, které nám od rozbalení víc než jen vyhovovalo. Brzdná síla je rovnoměrná, a to i při prudkém brzdění. Se smykem zadní brzdy jsme se setkali hlavně na mokré vozovce při teplotách kolem 0 °C. Přední brzda je z bezpečnostních důvodů o něco slabší. Ani při rychlosti 15 km/h za nestalo, že by brzdění přední brzdou ohrozilo bezpečnost jezdce. Se smykem předního kola jsme se setkali jen při prudším brzdění na mokrém a mírně přimrzlém listí.
Nabízí City Boss Z500 rychlostní režimy?
Elektrokoloběžka má ve výbavě tři rychlostní stupně. Nejedná se však o režimy omezené konkrétní rychlostí, jako například u BLUETOUCH BT1000. Stupně vás spíše jen informují, do jaké míry využívá motor svůj potenciál. Čím je rychlost koloběžky vyšší, tím vyšší stupeň displej zobrazuje – 1. stupeň do 10 km/h, 2. stupeň do 20 km/h, 3. stupeň nad 21 km/h.
Absenci rychlostních režimů, resp. omezovače rychlosti považujeme za menší slabinu koloběžky. Některé další modely výrobce City Boss nebo konkurenční elektrokoloběžky se sedadlem ve stejné cenové relaci tuto funkci nabízejí. V některých případech se může jednat o praktický doplněk.
Výbava, funkce a doplňky elektrokoloběžky
Co se týče doplňků a funkcí, City Boss Z500 nabízí praktický základ. Na obou nápravách naleznete kovové blatníky, které plní svou roli na výbornou i během jízdy mokrým a zabláceným terénem. Konstrukce koloběžky je doplněna odrazkami a LED osvětlením vpředu a vzadu. Přední světlo je tvořeno čtveřicí diod, které nás nezklamaly ani v noci během jízdy mimo ulice s pouličním osvětlením.
Zadní reflektor svítí po zapnutí kontinuálně a po stlačení brzdové páky je doplněn intenzivnějším brzdovým světlem. Po stranách koncového světla naleznete směrovky. Jejich blikání je doplněno zvukovými signály, což si z hlediska bezpečnosti rozhodně zaslouží pochvalu. Zároveň by se tak nemělo stát, že blinkr zapomenete vypnout po odbočení. Ve výbavě samozřejmě nechybí ani klakson, který má velmi pronikavou intenzitu a svůj účel splní vždy po stisku příslušného tlačítka.
Ovládání směrovek, osvětlení a klaksonu je umístěno na levé straně řídítek. Během jízdy se nám několikrát stalo, že jsme při snaze aktivovat směrovku zatroubili. Přestože se může jednat jen o věc zvyku, ocenili bychom, kdyby byl ovladač blinkrů větší nebo alespoň lépe oddělen od okolních tlačítek.
S pokročilými funkcemi jako tempomat, omezovač rychlostí nebo rekuperace se u elektrokoloběžky City Boss Z500 bohužel nesetkáte.
Úložný box na zavazadla jsme během testování využívali naplno
Klasické elektrokoloběžky většinou nenabízejí žádný úložný prostor. Nejčastěji se setkáte jen s háčkem na řídítkách pro lehčí batoh nebo tašku. Jelikož je v tomto případě zavazadlo umístěno na řídítkách, během jízdy může ztěžovat manévrování. V případě City Boss Z500 je situace výrazně odlišná. Konstrukce totiž výrobci umožnila umístit nad zadní kolo úložný box na drobná zavazadla.
Box je vybaven zámkem a v balení k němu naleznete dva klíčky. Víko boxu je doplněno odrazkami, které zlepšují viditelnost koloběžky ve tmě. Při montáži elektrokoloběžky je nejprve nutné box přimontovat pomocí čtyř šroubů ke konstrukci. Pomoci si můžete přibaleným multiklíčem.
Během testování se úložný box osvědčil jako velmi praktický. Jelikož se nejedná o košík, se kterým se setkáte u některých konkurenčních koloběžek, ani při rychlejší jízdě nerovným terénem se nestane, že byste o svůj náklad přišli. Při testování jsme v boxu převáželi příslušenství ke kameře, rukavice, klíče a láhev s vodou. Náklad při jízdě přes nerovnosti sice bylo slyšet, ale k jeho poškození ani jednou nedošlo. V boxu odvezete také menší nákup (například chléb, mléko a pár drobností).
Úložný box je umístěn na robustní hliníkové ploše. V případě, že box nebudete používat, můžete tento nosič využít pro různé příslušenství nebo rozměrnější a těžší náklad. Jako kotvy pro jeho upevnění můžete použít okolní rám nebo otvory pro šrouby.
Servis a náhradní díly
Společnost City Boss je původem český výrobce, který nabízí kromě náhradních dílů také profesionální servis elektrokoloběžek. Výrobce skladuje součástky nejen pro aktuálně dostupné modely, ale také pro ty, jejichž prodej již skončil. Jedná se tak o výraznou výhodu oproti některým konkurenčním výrobcům, kteří nabízejí kromě koloběžek jen drobné příslušenství.
V případě, že dojde k závadě některé části koloběžky City Boss Z500, můžete se do opravy pustit svépomocí nebo můžete využít služeb servisu. V každém případě vám doporučujeme, pokud to prostor umožní, ponechat si nějakou dobu originální balení, aby byl případný svoz koloběžky jednodušší. V případě jakýchkoli nejasností nebo potřeby konzultace můžete kontaktovat přímo výrobce.
Závěr – pro koho je elektrokoloběžka City Boss Z500 vhodná?
Elektrokoloběžku bychom primárně doporučili starším uživatelům, seniorům či osobám s omezenou mobilitou. Hlavním důvodem pro toto doporučení je měkké a pohodlné sedlo s výškově nastavitelnou sedlovkou. Sedlo tlumí nerovnosti ze zadní nápravy velmi spolehlivě a ani delší jízda v horším terénu nám při testování nezpůsobila bolesti páteře. Koloběžka City Boss Z500 vás odveze potichu, bezpečně a spolehlivě.
Celkově je jízda na elektrokoloběžce pohodlná, a to hlavně na zpevněném povrchu s menšími nerovnostmi jako větve, kamínky nebo prorůstající kořeny stromů. Jízda na výrazně nerovném povrchu (lesní cesta, velmi nekvalitní asfalt nebo sjezd z obrubníku) je spojena s menší ztrátou pohodlí, a to hlavně na rukou. Vzadu jsou nerovnosti výborně tlumené sedlem, zatímco vpředu se vibrace přenášejí téměř v plném rozsahu na řídítka.
City Boss Z500 bychom naopak nedoporučili uživatelům, kteří jsou zvyklí na dynamickou a rychlou jízdu ve městě i mimo něj. S 500W motorem sice může koloběžka překonat téměř 10° stoupání, přesto není koloběžka s maximální rychlostí 25 km/h určena pro rychlé nebo dynamické jízdy. Pro některé uživatele může být slabinou také maximální dojezd 35 km, který je sice v kontextu ostatních modelů se sedlem solidní, ale mezi elektrokoloběžkami obecně v dané cenové kategorii mírně pod průměrem.
Recenze: elektrokoloběžka se sedátkem City Boss Z500
-
Jízdní vlastnosti
-
Kvalita zpracování
-
Výbava
-
Poměr cena/výkon
Kvalitní elektrokoloběžka s úložným boxem a pohodlným sedlem
Elektrokoloběžka City Boss Z500 je ideálním společníkem pro starší uživatele, seniory, osoby s horší mobilitou nebo kohokoli, kdo si za jízdy rád posedí. Koloběžka je vybavena výškově nastavitelným sedlem, které je odpružené a velmi pohodlné i během jízdy na nerovnostech. Ve výbavě koloběžky nechybí kovové blatníky, úložný box se zámkem a stojan. Z hlediska bezpečnosti má elektrokoloběžka co nabídnout. Vpředu a vzadu naleznete LED osvětlení, které je vzadu doplněno blinkry se zvukovou signalizací odbočení. Nápravy jsou osazeny většími 12" koly s kotoučovými brzdami s přiměřenou efektivitou. Celkově nabízí koloběžka vysokou kvalitu zpracování a ve své cenové relaci je poměrně dobře vybavená. V podstatě se tak jedná o moderní skútr nebo elektrickou „babetu“, která vás odveze potichu, ekologicky a bezpečně.
Klady
- Velmi pohodlné sedlo
- Odolná hliníková konstrukce
- Kovové blatníky
- Koncové a brzdové světlo
- Směrovky se zvukovou signalizací
- Jednoduché ovládání
- Úložný box na zavazadla
- 12“ vzduchem plněné pneumatiky
Zápory
- Horší skladnost
- Řídítka nejsou výškově nastavitelná
- Méně vhodná do terénu
Dobrý den, zakoupil jsem City Boss Z 500 v balení bylo přední kolo nenamontováno a žádný plánek sestavení, hlavně seřazení podložek a vymezovaček na ose předního kola.Předem děkuji.Novák
Dobrý den, věnujte prosím pozornost manuálu na konci článku, případně na této URL manuál montáže předního kola City Boss Z500. Snad vám pomůže.