Recenze: elektrokoloběžka Lamax eLander SA50
Elektrokoloběžka Lamax eLander SA50 mě na první pohled oslovila svými většími 12“ pneumatikami, luxusní nástupní plochou a jednoduchým vzhledem. Výbava se skládá z předního odpružení, dobře viditelného osvětlení a spolehlivých blatníků. Mezi funkcemi nechybí rychlostní režimy ani rekuperace. V městském provozu nabízí koloběžka brilantní jízdní vlastnosti a velmi pohodlné ježdění. Díky velkému rozsahu otáčení přední nápravy je na svoji hmotnost 25 kg velmi obratná.
Nejčastější dotazy a odpovědi
Maximální rychlost je továrně omezena na 25 km/h. Limit lze deaktivovat, díky čemuž by měla koloběžka dosáhnout rychlosti 35 km/h. Moje nejvyšší rychlost během testování byla 30 km/h.
Pro odblokování stiskněte levou brzdu na doraz, když je koloběžka vypnutá. Se stlačenou brzdou koloběžku zapněte a třikrát po sobě přidejte plyn na maximum. Následně brzdu uvolněte a rychlost bude odblokována. Pro opětovnou aktivaci je postup stejný.
12“ pneumatiky a přední odpružení si dokážou poradit s mírným terénem (menší kamínky, větve, běžné nerovnosti na silnici). V kopcovitém terénu ale chybí koloběžce výkon, takže jejím limitem je hlavně stoupání.
Technické parametry svědčí o dobré výbavě
Z technických parametrů mě nejvíc oslovily již zmiňované větší pneumatiky, baterie o kapacitě 15 Ah a také dojezd 70 km. Před testováním mě zaujal také výkon 500 W, který předurčuje tuto koloběžku hlavně do méně náročného terénu bez strmějšího stoupání.
Parametr | Hodnota |
---|---|
Jmenovitý výkon | 500 W |
Typ baterie | Li-ion |
Kapacita baterie | 15 Ah |
Provozní napětí | 48 V |
Maximální dojezd | 70 km |
Doba nabíjení | 6-8 hodin |
Maximální rychlost | 25 km/h (lze odblokovat) |
Maximální úhel stoupání | Výrobce neuvádí |
Průměr pneumatik | 12“ |
Nosnost | 120 kg |
Výška jezdce | 130–190 cm |
Rozměry v poskládaném stavu (V x Š x D) | 120 x 63 x 124 cm |
Hmotnost | 25 kg |
Pokud vás zajímají další informace o vlastnostech koloběžek, přečtěte si náš článek o tom, jak vybrat elektrokoloběžku, nebo si prohlédněte některé z našich dalších recenzí.
Montáž proběhla bez komplikací
Montáž koloběžky je rychlá a jednoduchá. V redakci jsem ji zvládl bez použití manuálu a od rozbalení po první jízdu uběhlo přibližně 5 minut. Výrobce zvolil k upevnění řídítek rychloupínák. Pokud bude koloběžku využívat více osob s rozdílnou výškou, nebudete potřebovat žádné klíče pro jemné ladění sklonu ovládacích prvků.
Kvalita zpracování
Podobně jako u Lamax eRacer SC50 a eTank SA70, ani v případě eLander SA50 nemám ke kvalitě zpracování téměř žádné výhrady. Materiály působí odolně, spoje nevržou a z podvozku se neozývají žádné jiné nežádoucí zvuky. Lakování vydrží i méně opatrné zacházení a celkově působí koloběžka poměrně spolehlivě.
Menší slabinou v souvislosti s kvalitou zpracování, jsou gripy, které nejsou pevně přichyceny k řídítkům pomocí kovových manžet. Snadno tak s nimi můžete otáčet, což poněkud snižuje komfort a bezpečnost jízdy. Se stejným problémem jsem se setkal u 1000W koloběžky do terénu Lamax eRacer SC50. Naopak v případě ještě výkonnějšího modelu eTank SA70 už jsou gripy doplněny manžetami se šroubem.
Jízdní vlastnosti
Jízdu na koloběžce Lamax eLander SA50 bych označil jedním slovem jako elegantní. Rozjezd je pozvolný, 12“ vzduchem plněné pneumatiky s předním odpružením krásně tlumí běžné městské nerovnosti a nástupní plocha má až luxusní rozměry.
Díky širokým řidítkům a rozsáhlému úhlu otáčení předního kola (téměř 90° do obou stran) je manévrování s koloběžkou mnohem pohodlnější než u městsky orientovaných koloběžek konkurenčních výrobců. Ty totiž většinou nabízejí užší řídítka a menší rozsah otáčení.
Z hlediska pohodlí, jízdních vlastností a tlumení nerovností nemám koloběžce co vyčítat. Na delších trasách v upraveném terénu mi ale chyběl tempomat, který by ke komfortu ještě přidal.
Slabinou koloběžky je poměr výkonu a hmotnosti
Největším limitem koloběžky je kombinace její hmotnosti 25 kg s 500W motorem. Přestože provozní napětí dosahuje slušných 48 V, během stoupání Lamax eLander SA50 jasně zaostává za lehčími městskými modely.
Příkladem může být City Boss RS500 o výkonu 500 W, napětím 36 V, ale hmotností pouhých 16 kg. V tomto případě je dynamika jízdy na vyšší úrovni a totéž platí i o výkonu do kopce. Ovšem koloběžka RS500 je vybavena jen 10“ pneumatikami bez odpružení, takže si s nerovnostmi moc dobře nerozumí.
V mírném terénu koloběžka nezklame
Jak jsem již několikrát zmiňoval, tlumení nerovností je u koloběžky efektivní a spolehlivé. Vystouplé kanálové poklopy, kamínky, větvičky, lesní cesta nebo štěrk – s tím vším si dokáže koloběžka poradit brilantně. Samozřejmě jen do té chvíle, kdy rovinku nevystřídá stoupání.
Pokud hledáte lehčí pohodlnou elektrokoloběžku do města, vyskoušejte Lamax eCruiser SC30 s odpružením na obou nápravách a hmotností 16 kg.
Maximální dojezd
Výrobce uvádí maximální dojezd 70 km, což je na 15Ah baterii přiměřené číslo. Dojezd samozřejmě závisí na několika proměnných, takže jsem se ho rozhodl ověřit. Při mé hmotnosti 65 kg a bezvětří jsem používal koloběžku na relativně rovných površích bez výrazných stoupání. Na jedno nabití se mi podařilo překonat vzdálenost přibližně 60 km, což je slušná hodnota.
Mezi funkcemi nechybí rekuperace
Nabídka funkcí je relativně omezená, ale naleznete v ní rychlostní režimy či rekuperaci. Pokročilými funkcemi (tempomat, bezpečnostní prvky) koloběžka bohužel nedisponuje.
Rychlostní režimy
Systém koloběžky je doplněn třemi rychlostními režimy, které využijete v různých situacích. Během testování jsem v jejich souvislosti nenarazil na žádné nedostatky. Některé konkurenční koloběžky nabízejí ještě čtvrtý režim, který je většinou omezen na 20 km/h, ale jeho absence není žádnou velkou ztrátou.
Režim | Rychlostní limit | Určení |
---|---|---|
1 (chůze) | 6 km/h | Pomoc při tlačení koloběžky do kopce |
2 | 15 km/h | Úsporná jízda |
3 | 25 km/h | Svižná jízda |
Rychlostní limit
Jak uvádím v tabulce výše, nejrychlejší režim je ve výchozím nastavení omezen na 25 km/h. Tento limit ale můžete jednoduše deaktivovat následujícími kroky:
- Vypněte koloběžku a stiskněte levou brzdu na doraz.
- Koloběžku zapněte se stlačenou brzdou a nepouštějte ji.
- Třikrát po sobě přidejte plyn na maximum.
- Povolte brzdu a koloběžka by měla být odblokována.
V případě opětovné aktivace rychlostního omezení je postup stejný.
Podle výrobce dosáhne elektrokoloběžka po deaktivaci limitu maximálně 35 km/h. Při mé výše uvedené hmotnosti na rovné ploše v bezvětří se mi ale nepodařilo překročit rychlost 30 km/h.
Rekuperace
Kromě kotoučových brzd je koloběžka doplněna motorovou brzdou, která je u většiny modelů spojena s rekuperací. Přestože je během jízdy aktivace motorové brzdy citelná, displej bohužel nezobrazuje žádný symbol rekuperace. Chybí také procentuální indikátor nabití baterie, takže účinnost dobíjení během brzdění nelze zhodnotit.
Co mi mezi funkcemi chybělo
Jelikož považuji koloběžku za městsky orientovanou a její dojezd může dosáhnout až 70 km, očekával jsem, že mezi funkcemi narazím i na tempomat. Absence této funkce mě proto trochu zklamala.
Delší jízdy na upraveném terénu s drobnými nerovnostmi tak jsou sice velmi pohodlné, ale s tempomatem by byla koloběžka ještě o úroveň výš. Hlavně vezmu-li v úvahu, že i levnější 500W koloběžky s napětím 48 V a méně mají tuto funkci ve výbavě.
Menším zklamáním pro mě byla také absence jakýchkoli bezpečnostních prvků. Se zámky různého druhu se setkáte u mnoha koloběžek. City Boss Z500 nabízí zapalování na klíč, bez kterého se koloběžka ani nespustí. BLUETOUTCH BT1000 má zase inovativní NFC zámek, který funguje pouze s přibalenými NFC klíči. V případě Lamax eTank SA70 je dokonce zámek řídící jednotky konfigurovatelný přímo na koloběžce.
V případě, že budete chtít koloběžku eLander SA50 zaparkovat na veřejnosti na jakkoli dlouhou dobu, vždy budete odkázáni na tradiční cyklistický nebo jiný zámek.
Výbava
Lamax eLander SA50 nabízí doplňky, se kterými se setkáte téměř u každé moderní elektrokoloběžky Lamax. Jejich kvalita zpracování a praktičnost jsou na vyšší úrovni než u některých konkurenčních koloběžek.
K blatníkům nemám žádné výhrady
Blatníky jsou sice vyrobeny z plastu, ale přesto drží na svém místě velmi spolehlivě. Zadní blatník je dvakrát tak široký jako samotná pneumatika a jeho úponová část je pevně přichycena k nástupní ploše. Vpředu je blatník přichycen k můstku vidlice.
Oba blatníky jsou doplněny přídavnými kovovými nosníky. Kromě kvality zpracování hodnotím velmi pozitivně také efektivitu. Ať už jsem přecházel přes bláto nebo louže, chodidla zůstal vždy suchá. Pozitivem je také tvarování nástupní plochy, která končí nad blatníkem, takže přispívá k ochraně nohou jezdce.
Dalším důležitým doplňkem je osvětlení
Přední reflektor je umístěn ve výšce přední nápravy, takže osvětluje bezprostřední prostor před koloběžkou účinněji než v případě umístění ve výšce řídítek. S výše umístěným reflektorem jsem se setkal například u městské koloběžky City Boss RS500 nebo u terénnějšího modelu Lamax eRacer SC50 a BLUETOUCH BT501.
Kromě blízkého okolí osvětluje přední světlo vozovku do vzdálenosti přibližně 10 metrů. Světlo je úhlově nastavitelné, takže můžete tuto vzdálenost kdykoli upravit. Koncové světlo je poměrně malé, ale přesto dobře viditelné z větších vzdáleností.
Blinkry bohužel ve výbavě nenajdete. S tímto doplňkem jsem se naopak setkal u zmiňované koloběžky eRacer SC50 nebo u konkurenčních modelů jako City Boss K600 nebo D1000LH.
Skladování koloběžky
Tyč řídítek je skládací, díky čemuž jsou nároky na skladování koloběžky o něco nižší. Vystačíte si s prostorem o rozloze přibližně 1 m2 a výšce kolem 60 cm. Jelikož hmotnost dosahuje 25 kg, je vynášení koloběžky do schodů fyzicky náročné. Proto vám doporučuji skladovat ji v prostorách s výtahem nebo v přízemí.
Sklopená řidítka jsou zajištěna plastovým očkem na řídítkách a kovovým protikusem na nástupní ploše. K přenášení tak můžete koloběžku uchopit za tyč řídítek – pojistka je dost pevná na to, aby unesla veškerou váhu konstrukce.
Závěr – pro koho je vhodná elektrokoloběžka Lamax eLander SA50?
Elektrokoloběžku doporučuji především uživatelům, kteří se pohybují hlavně po městě a cyklostezkách. Na upraveném terénu s běžnými nerovnostmi koloběžka přímo exceluje díky větším kolům, měkkému přednímu odpružení a rozměrné nástupní ploše. Je tím pádem ideální pro přesun do práce, do školy nebo za zájmy.
Delší trasy jsou také pohodlné, ale menším limitem je absence tempomatu. Co se týče terénu, koloběžka si poradí s různými nerovnostmi, pokud nemusí čelit strmým stoupáním. Tehdy je totiž její 500W motor při hmotnosti konstrukce 25 kg výrazným limitem. Kvůlivyšší hmotnosti není koloběžka vhodná ani pro last-mile přepravu.
V případě, že hledáte koloběžku do terénu a pro jízdu do kopce, sáhněte raději po 1000W modelech, jako například BLUETOUCH BT1000 nebo City Boss D1000LH. Na druhou stranu, pokud hledáte koloběžku pro přepravu kombinovanou s hromadnou dopravou, doporučuji vám například zmíněnou městskou koloběžku City Boss RS500.
Recenze: elektrokoloběžka Lamax eLander SA50
-
Jízdní vlastnosti
-
Kvalita zpracování
-
Výbava
-
Poměr cena/výkon
Pohodlná elektrokoloběžka s 12" koly, odpružením a výkonem 500 W
Elektrokoloběžka Lamax eLander SA50 mě na první pohled oslovila svými většími 12“ pneumatikami, luxusní nástupní plochou a jednoduchým vzhledem. Výbava se skládá z předního odpružení, dobře viditelného osvětlení a spolehlivých blatníků. Mezi funkcemi nechybí rychlostní režimy ani rekuperace. V městském provozu nabízí koloběžka brilantní jízdní vlastnosti a velmi pohodlné ježdění. Díky velkému rozsahu otáčení přední nápravy je na svoji hmotnost 25 kg velmi obratná.
Klady
- Pohodlná jízda
- Luxusní nástupní plocha
- Vynikající manévrování
- Jednoduché ovládání
- Odolná konstrukce
- Efektivní přední světlo
- Spolehlivé blatníky
Zápory
- Nevýhodný poměr výkon/hmotnost
- Pohyblivé gripy
- Absence tempomatu
- Absence bezpečnostních prvků