ITmix.cz logo

Recenze: elektrokoloběžka Lamax eRacer SC50

Silné stránky
  • Spolehlivé odpružení
  • Výborný výkon do kopce
  • Pohodlná jízda
  • Nastavitelné tlumiče
  • Aplikace v mobilu
  • Motorová brzda s rekuperací
  • Blinkry ve výbavě
  • Tempomat s regulací výkonu
Slabé stránky
  • Řídítka bez nastavení výšky
  • Horší překlad aplikace
  • Háček zajištění řídítek z plastu
  • Koncovky řídítek nejsou skládací

Elektrokoloběžka Lamax eRacer SC50 si mě během testování získala svou svižnou a pohodlnou jízdou, bohatou výbavou a spolehlivými funkcemi. Motor dosahuje solidního výkonu 1000 W, baterie nabízí kapacitu 14,5 Ah a na jedno nabití můžete ujet až 70 km. Ve výbavě nechybí spolehlivé osvětlení ani efektivní blatníky. Jízdu jsem si užil nejen na upravených cyklostezkách, ale také na nezpevněných lesních cestách. Díky odpružení je jízda po nerovnostech relativně příjemná, a to i ve vyšších rychlostech.

Nejčastější dotazy a odpovědi

Jaká je maximální rychlost?

Maximální rychlost je ve výchozím nastavení omezena na 25 km/h. Omezovač ale můžete deaktivovat, díky čemuž jsem během testování dosáhl rychlosti kolem 45 km/h.

Jak deaktivovat omezovač rychlosti?

Deaktivování je jednoduché – stačí držet levou brzdovou páku a zároveň pětkrát stisknout tlačítko ON/OFF. Následně se ozve zvukový signál a displej zobrazí kód SP0. Opětovná aktivace je možná stejným způsobem, displej ale ukáže kód SP1.

Jaké má koloběžka Lamax eRacer SC50 funkce?

Koloběžka nabízí tempomat, díky kterému jsou delší jízdy pohodlnější. Ve výbavě nechybí motorová brzda s rekuperací, bezpečnostní zámek ani čtveřice rychlostních režimů.

Lze s Lamax eRacer SC50 jezdit v dešti?

Koloběžka není určena pro jízdu v dešti ani v mokru. Voda by totiž mohla poškodit elektroniku koloběžky.

Technické parametry svědčí o dobře vybaveném modelu

Z technických parametrů mě na první pohled nejvíce oslovilo provozní napětí 60 V. U více terénně orientovaných koloběžek jsem se setkal hlavně s napětím 48 V. Vyšší napětí znamená, že koloběžka dokáže využívat svůj 1000W motor s 14,5Ah baterií o něco efektivněji. V praxi se tato výhoda projevuje hlavně během rozjezdu do kopce, který je v případě Lamax eRacer SC50 svižný a srovnatelný s rovinkou.

ParametrHodnota
Jmenovitý výkon1000 W
Typ baterieLi-ion
Kapacita baterie14,54 Ah
Provozní napětí60 V
Maximální dojezd70 km
Doba nabíjení8-9 hodin
Maximální rychlost25 km/h (lze odblokovat)
Maximální úhel stoupáníVýrobce neuvádí
Průměr pneumatik10“
Nosnost120 kg
Výška jezdce130–190 cm
Rozměry v poskládaném stavu (V x Š x D)126 x 65 x 127 cm
Hmotnost29 kg

V případě, že vás zajímají další informace o vlastnostech a parametrech koloběžek, přečtěte si náš článek o tom, jak vybrat elektrokoloběžku, nebo si prohlédněte recenze konkrétních modelů.

Skládání a montáž Lamax eRacer SC50

Elektrokoloběžka Lamax eRacer SC50 je dodávána v rozloženém stavu v rozměrné krabici. Přestože s hmotností 29 kg nepatří mezi nejtěžší koloběžky v portfoliu Lamax, doporučuji vám skládat ji raději ve dvou. Nicméně montáž je velmi jednoduchá – stačí upevnit představec s řídítky a nastavit polohu ovládacích prvků podle vašich preferencí.

Elektrokoloběžky o výkonu 1000 W jsou v dnešní době velmi rozšířené. V této kategorii jsem testoval například BLUETOUTCH BT1000 nebo City Boss D1000LH. Většinou se jedná o modely vhodné pro jízdu po městě, ale velká část z nich vás nezklame ani v mírném terénu. Hmotnost kolem 30 kg je vzhledem k jejich masivnější konstrukci, výkonnějšímu motoru a odpružení běžná.

Ke kvalitě zpracování nemám téměř žádné výhrady

Podobně jako u Lamax eTank SA70, ani v případě eRacer SC50 nemám téměř žádné poznámky ke kvalitě zpracování koloběžky. Konstrukce je vyrobena z hliníku, spoje jsou pevné a nevržou a celkově působí koloběžka odolně a spolehlivě.

Drobným nedostatkem jsou gripy, které sice jsou ergonomické a velmi pohodlné, ale na svém místě nedrží pevně. Lze s nimi tím pádem volně otáčet, což může v některých situacích znamenat horší stabilitu. U konkurenčních modelů jako BLUETOUTCH BT1000 nebo City Boss D1000LH jsou gripy upevněny kovovými manžetami s inbusovým šroubem, díky čemuž drží na svém místě pevněji.

Za menší slabinu považuji i háček, který zajišťuje konstrukci v rozloženém stavu. Je totiž vyroben z plastu. Přestože působí pevně a během testování mě nezradil, ocenil bych, kdyby byl kovový jako u Lamax eTank SA70.

Háček je vyroben z plastu
Háček je vyroben z plastu

Na závěr této kapitoly bych ještě rád zmínil rozměry nástupní plochy. Zatímco u Lamax eTank SA70 a eLander SA50 jsem s ní byl nad míru spokojen, u této koloběžky ne tak úplně. K její šířce nemám žádné výhrady, ale její délka mi příliš nevyhovovala.

Mám na mysli především kryt úchytu zadního odpružení, který nástupní plochu mírně zkracuje. Během jízdy jsem měl buď patu na krytu, nebo jsem měl chodidlo mírně natočené a patu vedle krytu. Ani jeden z těchto postojů mi 100% nevyhovoval.

Nástupní plocha je zkrácena krytem odpružení
Nástupní plocha je zkrácena krytem odpružení

Jízdní vlastnosti koloběžky jsou velmi dobré

Jízdu na koloběžce Lamax eRacer SC50 jsem si užil ve všech podmínkách. Na upraveném povrchu a během delších jízd jsem ocenil tempomat a měkké odpružení, které tlumilo běžné nerovnosti (větve, kanálové poklopy a další) velmi spolehlivě. Při vyšších rychlostech jsem díky 65 cm širokým řidítkům neztrácel stabilitu.

V mírném stoupání (5–7 %) udržovala koloběžka nastavenou rychlost bez nejmenších obtíží. V případě, že jsem musel přibrzdit nebo úplně zastavit, během chvilky jsem opět dosáhl vyšší rychlosti. Zrychlování bylo plynulé a totéž platí i o brždění, kterému můžu dát jen dva přívlastky – efektivní a ideálně nastavené.

Kde koupit Lamax eRacer SC50
Lamax eRacer SC50
Hodnocení
4.1/5

V horším terénu mě koloběžka nezklamala

S koloběžkou jsem se samozřejmě vydal i do hornatějšího terénu. V případě strmého stoupání (15 %) sice koloběžka zpomalila, ale se svahem si poradila bez obtíží. Lesní cesta plná kamínků různých velikostí, větví a dalších nerovností nedělala odpružení žádný problém. Jízda byla pohodlná také ve vyšších rychlostech.

Jediný povrch, na kterém se koloběžce nedařilo, bylo bláto. Problémem nebyl výkon, ale přilnavost, která nebyla dostatečná kvůli obutí. Dezén pneumatik je relativně mělký a označil bych ho za hybridní, případně spíše orientovaný na suchý upravenější terén.

Kratší blátivé louže jsem díky rozběhu a šířce pneumatik zvládl. V případě pomalejší jízdy se zadní poháněné kolo začalo přetáčet a koloběžka zůstala stát. V těchto podmínkách se lépe dařilo koloběžkám jako City Boss D1000LH se dvěma motory nebo Lamax eTank SA70 s vyšším výkonem.

Zadní tlumič koloběžky je nastavitelný. Točením pružinou, resp. maticí po závitu můžete upravovat výšku a s ní i tuhost tlumiče. Já jsem nastavení tlumiče neměnil a v lese jsem byl s výchozí tuhostí velmi spokojen. Měl jsem dojem, že je zadní tlumič měkčí než u Lamax eTank SA70 a tím pádem také pohodlnější.

Zadní tlumič je nastavitelný
Zadní tlumič je nastavitelný

Maximální dojezd hodnotím pozitivně

Výrobce uvádí, že na jedno nabití lze s koloběžkou překonat vzdálenost 70 km, což je velmi solidní číslo. Mně se v praxi podařilo dosáhnout slušného dojezdu 60 km během ježdění po relativně rovném upraveném terénu bez výrazného stoupání. Vážím 65 kg, koloběžku jsem testoval při teplotě kolem 25 °C bez silného protivětru. V případě odlišných podmínek (např. vyšší hmotnost jezdce), může být maximální dojezd kratší.

Nabíjení 14,5Ah baterie z 0 na 100 % pomocí přibaleného adaptéru trvá přibližně 7 hodin. Během noci byste ji tím pádem měli stihnout nabít na maximum.

Nabídka funkcí je bohatá

Vzhledem k ceně elektrokoloběžky (30 000 kč v květnu 2024) jsem mnoho kompromisů v souvislosti s funkcemi neočekával. Koloběžka nabízí vše, na co jsem v její cenové relaci zvyklý.

Koloběžka je kompatibilní s aplikací v mobilu

Lamax eRacer SC50 podporuje Bluetooth konektivitu, díky čemuž lze propojit s aplikací v chytrém telefonu. Jedná se o aplikaci King Song, kterou naleznete v obchodě Google Play a App Store, takže je koloběžka kompatibilní s telefony se systémem Android a iOS.

Aplikace je relativně přehledná, informačně velmi bohatá a umožňuje měnit nastavení systému koloběžky. Na uvítací obrazovce naleznete základní informace o aktuálním stavu koloběžky včetně úrovně nabíjení, která však během testování nekorelovala s indikátorem na displeji koloběžky. V dalších částech aplikace naleznete informace jako odhadovaný dojezd, teplota řídící jednotky nebo různé grafy rychlosti, napětí či vybíjení baterie.

Pomocí aplikace můžete také nahrávat a zveřejňovat své zážitky z používání koloběžky – mezi kartami naleznete veřejnou nástěnku příspěvků. Pro tento účel je ale třeba vytvořit si účet. Většina z příspěvků je i tak v čínštině, což bude pro většinu uživatelů problém.

Když už jsme u jazyka, překlad aplikace do češtiny není dokonalý a některá nastavení nejsou správně pojmenována. Uživatel se tak musí dovtípit sám, jaká nastavení vlastně mění.

Tempomat reguluje výkon motora

Tempomat je od výroby aktivován a k jeho spuštění dochází ve výchozím nastavení po 5 sekundách udržování stálé rychlosti. Tuto dobu můžete v aplikaci libovolně upravovat, což oceňuji.

Princip fungování byl pro mě velmi příjemným překvapením. Většina elektrokoloběžek Lamax si „zapamatuje“ množství výkonu, které v daných podmínkách potřebuje k udržení vámi zvolené rychlosti. Pokud se sníží odpor kladený motoru (např. překonáním stoupání), koloběžka může opět zrychlit.

V případě Lamax eRacer SC50 je tempomat vázán na rychlost, nikoli na výkon. Systém koloběžky tak sice zaznamená zvolenou rychlost, ale výkon moduluje podle aktuálních podmínek. Pokud se během stoupání aktivuje tempomat například při rychlosti 15 km/h, koloběžka udrží tuto rychlost na rovince a také během klesání. Přesně jako v případě osobních automobilů.

Kde koupit Lamax eRacer SC50
Lamax eRacer SC50
Hodnocení
4.1/5

Bezpečnostní zámek s alarmem

Bezpečnostní prvky na elektrokoloběžkách nejsou samozřejmostí. Setkal jsem se už s modely jako City Boss K600 nebo D1000LH, které žádný zámek ve výbavě nemají. Právě proto oceňuji, že Lamax eRacer SC50 tuto funkci má. Jedná se o zámek řídící jednotky, který můžete aktivovat pomocí zmiňované aplikace King Song.

Aktivace nebo deaktivace zámku je doplněna zvukovým upozorněním. Po zapnutí zamčené koloběžky se na displeji zobrazí písmeno „L“. Pokud se v tomto stavu bude někdo snažit s koloběžkou manipulovat, zazní hlasitý alarm, který lze deaktivovat jen v aplikaci.

Bezpečnostní zámek na koloběžce je vhodný především pro krátkodobé stání. Pokud hledáte koloběžku pro kurýrní služby, můžete zámek využít při předávání objednávek. V případě delšího stání doporučuji použít klasický zámek na klíč nebo kód.

Rychlostní režimy

Systém koloběžky nabízí čtyři rychlostní režimy, které jsou v této cenové kategorii v podstatě běžné. Každý režim nabízí jinou výchozí maximální rychlost, kterou naleznete v následující tabulce.

RežimRychlostní limitUrčení
Chůze6 km/hPomoc při tlačení do kopce
E15 km/hÚsporná jízda
D20 km/hSvěženější jízda
S25 km/hRychlá jízda

Rychlostní limit režimů E a D můžete upravovat v aplikaci, což hodnotím pozitivně. Pokud se vám například bude zdát rychlost 15 km/h málo úsporná, můžete ji snížit na 10 km/h apod. V případě, že deaktivuje rychlostní omezení koloběžky (výchozí 25 km/h), v režimu S budete moci dosáhnout ještě vyšší rychlosti.

Displej je přehledný a viditelný na přímém světle
Displej je přehledný a viditelný na přímém světle

Rychlostní limit koloběžky můžete deaktivovat

Jak jsem zmiňoval o pár řádků výše, maximální rychlost koloběžky je ve výchozím nastavení omezena na 25 km/h. Tento limit můžete deaktivovat tak, že budete držet levou brzdovou páku a pětkrát po sobě stisknete tlačítko ON/OFF. Následně se ozve zvukový signál a na displeji uvidíte kód SP0. V případě aktivace limitu je postup totožný s tím, že displej zobrazí kód SP1.

Po deaktivaci omezovače jsem s koloběžkou dosáhl rychlosti 48 km/h, kterou zobrazoval displej. GPS tachometr v telefonu zaznamenal maximálně 44 km/h. V případě těžšího jezdce, silného protivětru nebo jiného odporu by mohla být maximální rychlost nižší.

Motorová brzda a rekuperace

Zadní kolo koloběžky je vybaveno standardní kotoučovou brzdou a vpředu zase najdete bubnovou brzdu. Trojici doplňuje motorová brzda, která navíc podporuje rekuperaci. Efektivita brzd je velmi dobrá. Při náhlém brzdění z plné rychlosti jsem zastavil v okamžiku a kotoučová brzda nevydávala nepříjemné zvuky.

Díky procentuálnímu indikátoru nabití baterie a aktivace rekuperace na displeji můžete sledovat, jak efektivně se baterie během brzdění dobíjí. V aplikaci můžete upravit účinnost rekuperace nebo tuto funkci zcela deaktivovat

Při testování bylo dobíjení poměrně zřetelné. Během strmějšího klesání (kolem 6 %) a udržované rychlosti na 10 km/h se mi při 80% rekuperaci podařilo získat 3 % úrovně nabití, což mě příjemně překvapilo.

Výbava obsahuje blatníky a spolehlivé osvětlení

Blatníky jsou sice vyrobeny z plastu, ale jejich nosníky jsou kovové. Díky masivnímu upevnění drží blatníky na svém místě jako přikované. Jsou dostatečně široké na to, aby uchránili jezdce před blátem, vodou nebo drobnou špínou.

Osvětlení hodnotím také pozitivně. Pod řidítky se nachází přední LED reflektor, který spolehlivě osvětluje cestu na vzdálenost přibližně 10 m. Zadní koncové světlo je z dálky dobře viditelné a během brzdění bliká. Totéž platí i o doplňkových světlech v zadní části nástupní plochy. Tato světla mají primární funkci blinkrů a jejich blikání je doplněno zvukovou signalizací.

Na druhou stranu ve výbavě nenajdete barevné dekorativní osvětlení nebo podsvícení, se kterým jsem se setkal u Lamax eTank SA70 nebo BLUETOUTCH BT1000 a které ještě více přispívá k viditelnosti ve tmě.

Skladování a převoz jsou náročnější

Elektrokoloběžka Lamax eRacer SA50 je vybavena skládací tyčí řídítek. Po jejím odjištění můžete řídítka zajistit ve vodorovné poloze, díky čemuž jsou uskladnění a přenos koloběžky jednodušší. Nicméně samotná řídítka koloběžky nejsou skládací – tento doplněk nabízí například model City Boss D10000LH. Znamená to, že jste při skladování limitováni šířkou 65 cm, takže si vyčleňte pro tento účel prostor o rozloze alespoň 1 m 2.

Jak jsem zmiňoval výše, hmotnost koloběžky dosahuje 29 kg, takže její přenos je fyzicky náročný. Vzhledem k větším rozměrům a vyšší váze tak koloběžku nedoporučuji na tzv. last-mile přepravu ani ke skladování v nadzemních patrech bez výtahu.

Závěr – pro koho je vhodná elektrokoloběžka Lamax eRacer SC50?

Elektrokoloběžka Lamax eRacer SC50 je ideální volbou pro každého, kdo hledá zlatý střed mezi výkonem, pohodlím a cenou. Cena koloběžky je srovnatelná s konkurenčními 1000W modely, které jsou určeny do mírného terénu. Avšak na rozdíl od většiny konkurence nabízí recenzovaná koloběžka 60V provozní napětí, díky kterému je svižnější a dynamičtější než ostatní převážně 48V koloběžky.

Lamax eRacer SC50 disponuje odpružením, jehož výška a tuhost vzadu jsou nastavitelné. Tlumiče si dokážou nádherně poradit s běžnými nerovnostmi na upravených površích. V přírodě a na lesních cestách odpružení neváhá a dokáže si poradit i s většími překážkami. Nabídku funkcí hodnotím velmi pozitivně, protože obsahuje tempomat, různé rychlostní režimy, bezpečnostní zámek, motorovou brzdu a nastavitelnou rekuperaci.

Menší slabinou koloběžky je bláto, ve kterém pneumatiky ztrácejí přilnavost. Koloběžka je tím pádem spíše hybridní a kromě města určená spíše do mírnějšího suchého terénu. Pokud hledáte stejně výkonnou koloběžku se dvěma motory, a ještě lepšími jízdními vlastnostmi v terénu, doporučuji vám City Boss D1000LH. V případě, že se zajímáte o výkonnější modely, vyzkoušejte Lamax eTank SA70 o výkonu 1600W.

Kde koupit Lamax eRacer SC50
Lamax eRacer SC50
Hodnocení
4.1/5

Recenze: elektrokoloběžka Lamax eRacer SC50
  • Jízdní vlastnosti
  • Kvalita zpracování
  • Výbava
  • Poměr cena/výkon
4.1

Pohodlná koloběžka s výkonem 1000 W, spolehlivým odpružením a solidním dojezdem

Elektrokoloběžka Lamax eRacer SC50 si mě během testování získala svou svižnou a pohodlnou jízdou, bohatou výbavou a spolehlivými funkcemi. Motor dosahuje solidního výkonu 1000 W, baterie nabízí kapacitu 14,5 Ah a na jedno nabití můžete ujet až 70 km. Ve výbavě nechybí spolehlivé osvětlení ani efektivní blatníky. Jízdu jsem si užil nejen na upravených cyklostezkách, ale také na nezpevněných lesních cestách. Díky odpružení je jízda po nerovnostech relativně příjemná, a to i ve vyšších rychlostech.

Klady

  • Spolehlivé odpružení
  • Výborný výkon do kopce
  • Pohodlná jízda
  • Nastavitelné tlumiče
  • Aplikace v mobilu
  • Motorová brzda s rekuperací
  • Blinkry ve výbavě
  • Tempomat s regulací výkonu

Zápory

  • Řídítka bez nastavení výšky
  • Horší překlad aplikace
  • Háček zajištění řídítek z plastu
  • Koncovky řídítek nejsou skládací
Tento článek byl zpracován autorem na základě reálné zkušenosti s produktem. Hodnocení může být ovlivněno subjektivními dojmy autora. 
Autor: Martin Dajča
Autor: Martin Dajča
Rád tlumočím své zkušenosti a komplexní myšlenky do srozumitelné řeči pro spotřebitele a spotřebitelky. Ve svém volném čase se věnuji běhu, cyklistice a výletům po svém okolí. V mém portfoliu proto naleznete recenze chytrých hodinek, autokamer a mnohých dalších pomocníků do každodenního života.
Jak se vám líbil tento článek?
Vaše hodnocení
Komentáře (2) – Recenze: elektrokoloběžka Lamax eRacer SC50
  1. Dobrý den pane Dajčo,
    děkuji za recenzi kolobežky Lamax eRacer SC50. Rád bych tento poměr cena/výkon. Můžete mi prosím ještě doporučit jinou koloběžku, která by mě mohla zaujmout? Nebo mám jít, při tomto cena/výkon do této od Lamaxu?

    Děkuji a přeji klidný den

    Květenský

    1. Dobrý den,

      děkuji za komentář. Koloběžku eRacer SC50 vám v této cenové relaci určitě doporučuji. Kombinace výkonu 1000 W, provozního napětí 60 V, výborné dynamiky jízdy a pěkného dojezdu za to určitě stojí. Ovšem je určena hlavně města, s tím hladkým dezénem vás v terénu moc nepodrží.
      Pokud byste chtěli vyrazit i do terénu, doporučuji s tímto výkonem spíše City Boss D1000LH, která má jeden 500W motor v každém kole. Na běžné cyklotrase může používat jen jeden motor, což je úsporné a v terénu lze pak vytěžit maximum z kombinovaného výkonu obou. Ta je ovšem o něco dražší a její provozní napětí je nižší, takže ta dynamika není taková jako u eRacer SC50. Doufám, že vám moje odpověď pomohla a také vám přeji klidný den.

      S pozdravem,
      Martin Dajča

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Související recenze

Recenze: elektrokoloběžka Lamax eRacer SC50
Lamax eRacer SC50
Hodnocení: 4.1/5
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram