Recenze: elektrokoloběžka Lamax eTank SA70
Elektrokoloběžka Lamax eTank SA70 mě na první pohled oslovila svým netypickým industriálním vzhledem s důrazem na hranaté tvary. Kvalita zpracování působí prémiově a luxusní nástupnou plochu ocení každý uživatel. Ve výbavě nechybí kotoučové brzdy, motorová brzda, LED osvětlení, stojan a přehledný LCD displej. Obě nápravy s 10,5“ koly jsou vybaveny odpružením, které si hravě poradí s drobnými nerovnostmi, jízdou v přírodě, náročným terénem nebo rychlým sjezdem z obrubníku. Pohon má na starosti dvojice elektromotorů s celkovým výkonem 1600 W, které jsou zárukou radosti z jízdy na zpevněném i nezpevněném povrchu.
Nejčastější dotazy a odpovědi
Ano, pro jízdu na nezpevněném a kopcovitém terénu je koloběžka vybavena odpružením na obou nápravách, dvojicí 800W motorů a rozměrnou nástupní plochou. Chodidla a nohy jezdce jsou během dynamické jízdy chráněny poměrně velkými blatníky.
Maximální rychlost je ve výchozím nastavení omezena na 25 km/h. Limit lze také deaktivovat podržením levé brzdové páky a tlačítka plus. Bez omezení dosáhla koloběžka během testování rychlosti 55 km/h.
Ano, funkce je ale od výroby deaktivována. Aktivace je možná podržením tlačítka minus, když je koloběžka zapnutá. Tempomat je spuštěn automaticky v případě, že jezdec udržuje alespoň 5 vteřin konstantní rychlost.
Technické parametry osloví na první pohled
Z technických parametrů je na první pohled jasné, že je koloběžka určena do náročnějšího terénu, který vyžaduje vyšší výkon, odpružení a pevnou konstrukci. Lamax eTank SA70 je vybavena dvojicí elektromotorů, které spolu nabízejí výkon až 1600 W. Motory jsou doplněny 20Ah baterií o napětí 48 V, díky které může dojezd dosáhnout působivých 70 km.
Parametr | Hodnota |
---|---|
Jmenovitý výkon | 2 x 800 W |
Typ baterie | Li-ion |
Kapacita baterie | 20 Ah |
Provozní napětí | 48 V |
Maximální dojezd | 70 km |
Doba nabíjení | 6-8 hodin |
Maximální rychlost | 25 km/h (lze odblokovat) |
Maximální úhel stoupání | Výrobce neuvádí |
Průměr pneumatik | 10,5“ |
Nosnost | 150 kg |
Výška jezdce | 150–200 cm |
Rozměry v poskládaném stavu (V x Š x D) | 128 x 67 x 126 cm |
Hmotnost | 34,5 kg |
Přestože mnohé koloběžky disponují lákavými technickými parametry, nemusí být vhodné pro každého. Pokud vás zajímá více informací o vlastnostech elektrických koloběžek, přečtěte si náš článek o tom, jak vybrat elektrokoloběžku, nebo nahlédněte do recenzí konkrétních modelů.
Montáž téměř 35kg koloběžky může být náročná
Elektrokoloběžku jsem dostal pečlivě zabalenou v rozměrné krabici. Vzhledem k tomu, že samotná koloběžka váží 34,5 kg, manipulace s balením a montáž je náročnější. Proto vám doporučuji, abyste tyto úkony dělali raději ve dvou.
Skládání koloběžky je na druhé straně intuitivní a zabralo mi necelé 3 minuty. Po rozbalení stačilo postavit a zajistit tyč řídítek, umístit řídítka a upevnit je čtveřicí šroubů. Montáž je usnadněna dvojicí vodících kolíků, které zapadají do otvorů na řídítkách. Díky tomu nemusí uživatel hledat správnou orientaci řídítek, jelikož je předem dána.
Vzhledem k tomu, že hmotnost koloběžky přesahuje 25 kg a její maximální konstrukční rychlost je vyšší než 14 km/h, podmínkou pro její používání je uzavření pojištění povinného ručení. Pokud vás zajímá více informací na toto téma, připravili jsme pro vás článek o tom, jak pojistit elektrokoloběžku.
Kvalita zpracování na mě zapůsobila
V souvislosti s Bluetooth reproduktory nebo sluchátky Lamax máme v naší redakci bohaté zkušenosti. Já oceňuji na těchto produktech hlavně jejich cenu a relativně dobrý výkon. Ovšem kvalita zpracování je disciplína, ve které u mě produkty Lamax většinou ztrácejí cenné body. Elektrokoloběžka eTank SA70 je ale pravým opakem a musím uznat, že její kvalita zpracování mě příjemně překvapila.
Spoje na sebe perfektně doléhají, barva konstrukce vydrží i menší nárazy a během testování se neozývalo vrzání ani nepříjemné zvuky volných spojů z oblasti baterie. Celkově působí elektrokoloběžka odolně a spolehlivě. Menší slabinou, které se věnuji v následující kapitole, je obutí. Na koloběžce určené do neupraveného terénu bych si uměl představit pneumatiky s agresivnějším dezénem a hlubším dezénem.
Mezi drobné nedostatky patří také lakování háčku na úchyt rozložených řidítek. Po několika použitích se začala barva loupat. Na závěr této kapitoly bych rád zmínil také gumový kryt konektoru pro nabíjení, který by mohl na svém místě držet pevněji. Může se totiž stát, že se kryt pootevře nebo uvolní, díky čemuž se pod něj může dostat voda..
Jízda na Lamax eTank SA70 byla za všech okolností pohodlná
Vysoká světlá výška, rozměrná nástupní plocha, výkon 1600 W, odpružení obou náprav – to vše mi našeptávalo, že se s koloběžkou eTank SA70 budu muset vydat do kopců. Na neupravených cestách v lese a jinde v přírodě mě koloběžka nezklamala. Kameny, větve, kůra, menší a větší kopečky či tráva – se všemi těmito výzvami si elektrokoloběžka poradila bez zaváhání.
S koloběžkou jsem si jízdu ve špatném terénu doslova užil. Odpružení samozřejmě není natolik měkké, aby tlumilo všechny nerovnosti. Vibrace v rukou jsem sice cítil, ale ani rychlý průjezd lesem nepřekazil moji radost z jízdy. Ocenil jsem také široká 67cm řídítka, která zajišťují při vyšší rychlosti lepší stabilitu a pohodlnější manévrování.
Jediná situace, kdy mě koloběžka trochu potrápila, byla měkká rozmočená hlína. Problémem nebyl výkon, ale pneumatiky. Jejich dezén bych označil za hybridní – vhodný do města i do mírného terénu. K tomu, aby se koloběžka popasovala i s pomalejší jízdou v blátě bez ztráty trakce by potřebovala dezén s hlubšími drážkami a bočním vedením.
Jelikož vážím 65 kg, většinou jsem koloběžku používal v úsporném režimu s výkonem omezeným na 60 %. V kopcích tak koloběžka sice dosahovala nižší rychlosti, přesto byla jízda svižná a zábavná. V situacích kdy jsem aktivoval výkonnější režim, měla koloběžka větší zrychlení a maximální rychlost dosahovala dříve. Také jsem mohl zdolat ostřejší stoupání nejen na upravené, ale i nerovné trase.
Pokud hledáte ještě terénnější vozítko do terénu s většími koly a sedlem, doporučuji vám elektrokolo Engwe L20 SE s odpružením a skládací konstrukcí.
Jízdě městem nemám co vyčítat
V městském prostředí, ve kterém převažují upravené trasy, si elektrokoloběžka vedla na výbornou. Odpružení tlumí spolehlivě menší nerovnosti a zvládnete díky němu i svižný sjezd z obrubníku. Na delších trasách jsem ocenil tempomat, díky kterému jsem nemusel mít palec pořád na plynu. Dvojice motorů neměla sebemenší problém s cyklostezkou v kopcích, kdy koloběžka udržuje v mírném stoupání stále maximální omezenou rychlost 25 km/h.
Maximální dojezd elektrokoloběžky je solidní
Výrobce uvádí, že dojezd Lamax eTank SA70 dosahuje maximálně 70 km (bezvětří, jezdec vážící pod 70 kg a podobně). Jak jsem zmínil výše, vážím 65 kg, koloběžku jsem testoval na jaře při teplotě kolem 25 °C, výkon byl omezen na 60 % a moje jízdy probíhaly především po cyklostezkách. V těchto podmínkách jsem dosáhl maximálního dojezdu přibližně 60 km, což je na 20Ah baterii solidní číslo.
Funkce mě při testování nezklamaly
Během testování jsem v souvislosti s funkcemi nenarazil na žádné komplikace. Tempomat, rychlostní režimy, omezovač výkonu, bezpečnostní zámek – vše funguje dle očekávání a zpříjemňuje celkový zážitek z používání koloběžky. Tyto funkce vám v následujících řádcích stručně přiblížím.
Tempomat
Jelikož jsem absolvoval několik výjezdů po okolních cyklostezkách, ocenil jsem v první řadě tempomat. Ten jsem nejprve musel aktivovat podržením tlačítka minus alespoň 10 vteřin. Koloběžka není kompatibilní s aplikací LAMAX E- Scooter, takže není dostupná ani možnost změny minimální rychlosti, při které se tempomat spustí.
Nastavení minimální rychlosti považuji za praktické. S touto možností jsem se setkal například u městských koloběžek City Boss RS500 nebo 250. Naopak absence této možnosti je společná pro terénní koloběžky BLUETOUCH BT1000 nebo City Boss D1000LH. Elektrokoloběžka City Boss K600 tempomatem vůbec nedisponuje.
Na druhou stranu oceňuji, že lze tempomat kdykoli stejným způsobem deaktivovat a opět aktivovat. Když jsem se přesouval po upravené cyklotrase na trail v lese, pohodlně jsem se vezl tempomatem udržovanou rychlostí. Jakmile jsem se dostal na lesní trasu, tempomat jsem za pohybu deaktivoval, aby se během dynamické jízdy na nerovném terénu sám nespouštěl.
Čtyři rychlostní režimy
Systém koloběžky eTank SA70 nabízí čtyři režimy s odlišným rychlostním limitem. Výběr rychlostních režimů je intuitivní, mají ho na starosti tlačítka plus a minus na ovládací konzoli. Režimy jsou určeny pro různé situace a v praxi se mi osvědčily jako velmi užitečné.
Režim | Rychlostní limit | Určení |
---|---|---|
Chůze | 6 km/h | Pomoc při tlačení do kopce |
M | 10 km/h | Úsporná jízda |
D | 15 km/h | Svěženější jízda |
S | 25 km/h | Rychlá jízda |
Maximální rychlost koloběžky eTank SA70 je továrně omezena na 25 km/h. Limit lze ale deaktivovat. Stačí podržet levou brzdovou páku a tlačítko plus po dobu 10 vteřin. Zvukový signál informuje o tom, že byl limit deaktivován nebo opět aktivován. Po odstranění limitu se mi podařilo dosáhnout rychlosti až 55 km/h.
Omezovač výkonu
Elektrokoloběžka Lamax eTank SA70 je vybavena dvojicí motorů, které jsou stále aktivní. Chybí možnost deaktivace jednoho z nich pro snížení spotřeby, jak je tomu u City Boss D1000LH. Model eTank místo toho nabízí jiné řešení pro úsporu energie, kterým je omezení výkonu obou motorů na 60 % (960 W).
Úsporný režim je aktivní při každém zapnutí koloběžky a je signalizován kontinuálním svícením kol na displeji. Po stisku tlačítka se symbolem koloběžky začnou kola na displeji blikat, což znamená, že motory nabízejí plných 1600 W.
Během používání jsem měl vždy dokonalý přehled, který z režimů je aktivní. V případě City Boss D1000LH jsem přední motor zapínal/vypínal tlačítkem, které mělo dvě polohy (zasunuté/vysunuté). Často se tak stávalo, že jsem si polohy tlačítka nevšiml a na běžné trase jsem zbytečně používal oba motory, což vedlo k vyšší spotřebě. Řešení koloběžky Lamax proto jednoznačně oceňuji.
Bezpečnostní zámek
Zámek, který není vázán na aplikaci, hodnotím velmi pozitivně. Dokonce ani kvůli jeho aktivaci není třeba párovat koloběžku s chytrým telefonem. Stačí po zapnutí podržet tlačítka ON/OFF a plus, čímž bude zámek aktivován. Po každém dalším zapnutí bude koloběžka vyžadovat třímístný kód, jehož výchozí kombinaci naleznete v návodu. Kombinaci lze přímo na koloběžce upravovat, což je další plusový bod.
Když je koloběžka zamčená, není možné aktivovat plyn nebo ji jakkoliv používat.
Ve výbavě nechybí efektivní blatníky a výkonné LED osvětlení
Základem výbavy je výkonné LED osvětlení. Přední reflektor je úhlově nastavitelný a během jízdy v noci jsem s ním neměl problém. Prostor před koloběžkou osvětluje přibližně na vzdálenost 10 metrů. Odrazky jsou umístěny vpředu a po bocích. Zadní koncové světlo je dobře viditelné z větší vzdálenosti a během brzdění bliká, což upozorňuje jezdce za koloběžkou.
Koloběžka Lamax eTank SA70 je vybavena také dekorativním osvětlením v tyrkysové barvě. Diody jsou umístěny na tyči řídítek a podvozku jako podsvícení. Kromě toho, že se jedná o designový prvek, zlepšují diody viditelnost koloběžky ve tmě.
Dalším důležitým prvkem výbavy jsou blatníky. Na obou nápravách jsou vyrobeny z plastu, ale jejich nosníky jsou kovové. Blatníky drží na svém místě spolehlivě a během testování jsem neměl strach, že by došlo při běžném používání k jejich poškození. Efektivita je na obou nápravách vynikající – na moje chodidla se nedostala ani kapka vody nebo bláto.
Ve výbavě samozřejmě nechybí ani brzdy, které jsou na obou kolech kotoučové a doplněné motorovou brzdou. S efektivitou brzdění jsem neměl žádný problém. Výrobce uvádí, že koloběžka disponuje rekuperací, takže by se během brzdění měla dobíjet její baterie. V praxi jsem ale velký význam této funkce nepocítil. Jelikož jediným indikátorem nabití baterie je pět dílků na displeji, je obtížné určit, zda se baterie dobíjí nebo ne.
Skladování a převoz koloběžky Lamax eTank SA70
Pro jednodušší skladování je koloběžka vybavena skládací tyčí řídítek, ale samotné koncovky řídítek skládací nejsou. Při parkování a skladování tak budete limitováni šířkou 67 cm a délkou 126 cm (plocha alespoň 1 m2 ).
Z hlediska převážení nebo přenášení je limitem kromě rozměrů také hmotnost, která se pohybuje kolem 35 kg. Hák na zajištění rozložené polohy je sice dost pevný na to, aby udržel koloběžku rozloženou, ale manipulace s ní je stejně velmi náročná.
Pro elektrokoloběžky s výkonem nad 1000 W je typické, že jejich hmotnost přesahuje 30 kg. Většinou se jedná o terénně zaměřené koloběžky s odpružením, masivnější konstrukci a baterií o větší kapacitě. Například konkurenční koloběžka Kugoo Kirin G3 PRO o výkonu 2400 W váží téměř přesně 40 kg.
Závěr – pro koho je elektrokoloběžka Lamax eTank SA70 vhodná?
S elektrokoloběžkou si užijí především uživatelé, kteří se v jízdě nechtějí omezovat. Díky výkonu 1600 W, odpružené nápravě, širokým řídítkům a rozměrné nástupní ploše je tato koloběžka vynikajícím společníkem pro jízdu v kopcích, po nerovných lesních cestách a jiném náročném terénu. Každá náprava má vlastní motor, takže ostřejší stoupání zvládnete bez zaváhání.
Na delších trasách přijde vhod tempomat, který udržuje rychlost namísto jezdce. Koloběžka dále nabízí čtyři rychlostní režimy a omezovač výkonu pro úspornější jízdu. Úsporný režim omezí výkon na 60 %, takže supluje možnost deaktivovat jeden z motorů. Mezi funkcemi nechybí ani bezpečnostní zámek na kód, který lze využít pro krátkodobé zastávky.
Na druhou stranu, model nedoporučuji uživatelům, kteří hledají menší obratnou koloběžku do města. Lamax eTank SA70 sice zdolá terén téměř jakéhokoli druhu, ale s hmotnosti 34,5 kg není vhodná na tzv. last-mile přepravu. Řídítka koloběžky jsou široká 67 cm a nejsou skládací, takže je pro skladování zapotřebí prostor o rozloze alespoň 1 m 2 .V případě, že hledáte šikovnou koloběžku pro kombinovanou přepravu, zvolte městské modely jako City Boss RS500 nebo RS350.
Recenze: elektrokoloběžka Lamax eTank SA70
-
Jízdní vlastnosti
-
Kvalita zpracování
-
Výbava
-
Poměr cena/výkon
Výkonná elektrokoloběžka se dvěma motory vhodná do náročného terénu
Elektrokoloběžka Lamax eTank SA70 mě na první pohled oslovila svým netypickým industriálním vzhledem s důrazem na hranaté tvary. Kvalita zpracování působí prémiově a luxusní nástupnou plochu ocení každý uživatel. Ve výbavě nechybí kotoučové brzdy, motorová brzda, LED osvětlení, stojan a přehledný LCD displej. Obě nápravy s 10,5“ koly jsou vybaveny odpružením, které si hravě poradí s drobnými nerovnostmi, jízdou v přírodě, náročným terénem nebo rychlým sjezdem z obrubníku. Pohon má na starosti dvojice elektromotorů s celkovým výkonem 1600 W, které jsou zárukou radosti z jízdy na zpevněném i nezpevněném povrchu.
Klady
- Vysoký výkon
- Dva motory
- Efektivní odpružení
- Úsporný režim
- Tempomat
- Bezpečnostní zámek
- Přehledný LCD displej
Zápory
- Vysoká hmotnost
- Vyšší cena
- Kryt konektoru nabíjení se snadno uvolní
Dobrý den. LAMAX eTank SA70 je super ale má slabou baterii na 85 kilového jezdce. Byla by možnost vyzkoušet koloběžku BLUETOUCH BT2000.Jezdím na kole 35 km trasu kde je 11 km do cca 20% stoupání. K tomu ještě 12 kilometrů stálého mírného kopce. Teprve pak jedu 10 km z kopce. Jsem rekreační sportovec ne profi.. Proto přemýšlím o elektrokoloběžce.
Děkuji za jakoukoliv odpověď.